Co kupić: Kurtka i spodnie
Odzież dla motocyklistów: tekstylna czy skórzana? Komfort czy bezpieczeństwo? Jedno- czy dwuczęściowe? Wszystko, co musi wiedzieć początkujący.
Kurtka i spodnie
Ubiór motocyklisty ma nie lada zadanie do spełnienia. Ma chronić właściciela nie tylko przed skutkami niezamierzonego kontaktu z podłożem. Wiele częściej musi chronić przed wodą i brudem, zapewnić właścicielowi ciepło, a jednocześnie przepuszczać dostatecznie dużo świeżego powietrza. Przy tym wszystkim nie może trzepotać na wietrze ani krępować ruchów, no i ma jeszcze dobrze wyglądać. Trudno się zatem dziwić, że nie ma takiego stroju, który w równiej mierze spełniałby optymalnie wszystkie oczekiwania.
Tkanina
Wodoszczelna membrana klimatyczna, odpinana wyściółka termiczna, dużo miejsca w kieszeniach do przechowywania – to typowy kombinezon tekstylny.
Skóra
Sportowy, przylegający do ciała krój, opcjonalnie slidery na kolana, wstawki ze stretchu – to typowy kombinezon skórzany.
Kombinezon skórzany: jedno- czy dwuczęściowy?
Kombinezon jednoczęściowy to mus dla początkujących kierowców wyścigowych. Na co dzień łatwiej włożyć kombinezon dwuczęściowy, który jest niemal tak samo bezpieczny.
Każdy motocyklista musi zatem sam zdecydować, które cechy kurtki i spodni są dla niego najważniejsze:
Maksymalne bezpieczeństwo przy upadku?
To przede wszystkim kwestia materiału. Przy porównywalnych cenach skóra jest jednak zawsze odporniejsza na rozerwanie i zdarcie niż materiał tekstylny. Kto zatem lubi podróżować w sportowym stylu, czy wręcz zamierza trenować na torze wyścigowym, ten powinien wybrać kombinezon skórzany. Poza tym kombinezony skórzane zazwyczaj przylegają ściślej do ciała, dzięki czemu ochraniacze nie mogą się tak łatwo przesunąć podczas upadku. Podczas pierwszej przymiarki często ma się wrażenie niewygody. Bez obaw! Skóra z czasem rozciąga się i dopasowuj do sylwetki właściciela.
Optymalny komfort na co dzień?
Kto codziennie dojeżdża motocyklem do pracy albo lubi długie wyprawy na urlopie, ten powinien wybrać kombinezon tekstylny. W tym przypadku liczy się przede wszystkim ochrona przed chłodem i wilgocią oraz możliwość zmieszczenia w kombinezonie swojego dobytku. Kombinezony tekstylne są zazwyczaj na tyle wygodnie skrojone, że można pod nie włożyć jeszcze sweter – przyda się w zimne dni. Membrany klimatyczne skutecznie powstrzymują wnikanie deszczu. Systemy wentylacji zapewniają przyjemne warunki również w gorące dni.
Uwaga:
Niezależnie – tekstylne czy skórzane – kurtka i spodnie zawsze powinny być połączone za pomocą zamka. Im stabilniej, tym lepiej. Szczególnie kierowcy sportowi powinni zwrócić uwagę, aby zamek błyskawiczny przebiegał wokół całego ciała.
Nie wszystkie kombinezony tekstylne i tylko nieliczne skórzane są wodoszczelne. W takim przypadku zaleca się zakup dodatkowej odzieży przeciwdeszczowej.
Kombinezony przeciwdeszczowe
Dostępne jako jedno- i dwuczęściowe. Najważniejsze, aby kombinezon przeciwdeszczowy pasował na zwykłą odzież motocyklową, szczelnie zapinał się pod szyją i nie ograniczał swobody ruchów na motocyklu.
Wskazówka dotycząca przymiarki: przymierzaną odzież motocyklową należy wypróbować na motocyklu. Z tego powodu w każdej filii Louis stoi co najmniej jeden motocykl, na którym można sprawdzić mierzoną odzież.
Ustawodawca w znacznej mierze pozostawił nam samym, motocyklistom, jak chronić się przed chłodem, wilgocią i możliwymi skutkami wypadków. Tylko paragraf 21a niemieckiego kodeksu drogowego (StVO) zawiera sformułowanie, że "podczas jazdy należy mieć założony odpowiedni kask ochronny".
Inaczej ma się sytuacja podczas egzaminu praktycznego na prawo jazdy. Tutaj obowiązują przepisy załącznika nr 7 do rozporządzenia w sprawie zdobywania prawa jazdy: "Podczas egzaminu na prawo jazdy kategorii A, A1, A2 oraz AM zdający egzamin musi mieć na sobie odpowiednią ochronną odzież motocyklową, składającą się z dopasowanego kasku i rękawic motocyklowych, ściśle przylegającej kurtki motocyklowej, ochraniacza pleców (jeżeli nie jest zintegrowany w kurtce), a także spodni i butów motocyklowych z wystarczającą ochroną kostek."