Przydatne informacje na temat wydechu motocykla
Chciałbyś wymienić seryjny wydech swojego motocykla na układ z nową końcówką? Chcesz większej mocy, lepszy dźwięk i/lub nowy wygląd? Oto kilka wskazówek w zakresie dokumentów rejestracyjnych, dopuszczeń typoszeregów i pielęgnacji.
![Auspuff-Tipps Header](https://cdn4.louis.de/r/55e41e05d5c85f9d35125e111ad2f0bb2e8793dd/Header-Auspuff-Tipps-1600x700.jpg)
Obowiązek wożenia dokumentów rejestracyjnych:
w Niemczech, Austrii i Szwajcarii wożenie dokumentów rejestracyjnych jest obowiązkowe. W Niderlandach nie ma obowiązku wożenia dokumentów ze sobą.
Istotna informacja dla klientów ze Szwajcarii
Szwajcarskie przepisy o ruchu drogowym (częściowo) różnią się od przepisów drogowych obowiązujących w Unii Europejskiej. Przed zakupem lub zamówieniem należy sprawdzić, czy część pojazdu lub dodatkowe wyposażenie posiada homologację zgodną z przepisami szwajcarskiego organu kontroli ruchu drogowego (Motorradfahrzeugkontrolle Schweiz).
Wydanie niezbędnych certyfikatów na Szwajcarię może wiązać się z dodatkowymi kosztami. Jest to częsta sytuacja w przypadku towarów, które nie zostały nabyte w Szwajcarii. Zwrot z powodu odmowy rejestracji produktu technicznego nie jest możliwy.
ABE
oznacza, że taki produkt spełnia wymagania niemieckiego systemu homologacji typów, § 20 StVZO (przepisy o dopuszczeniu do ruchu na drogach publicznych). Nie jest wymagany wpis do dokumentów pojazdu.
ECE
oznacza, że dany produkt spełnia wymagania określone w regulacji ecE-R92 Narodów zjednoczonych dotyczącej jednolitych przepisów dla homologacji nieoryginalnych wymienianych układów tłumików akustycznych (RESS) dla motocykli, małych motocykli i pojazdów trzykołowych.
WE
oznacza, że dany produkt spełnia obowiązujące wymagania określone w dyrektywie WE 97/24 Unii Europejskiej lub w delegowanym rozporządzeniu (UE) nr 134/2014 Komisji Europejskiej w uzupełnieniu rozporządzenia nr 168/2013 (UE) Parlamentu Europejskiego i Rady, dostępnym w załączonym w dokumencie homologacji typu WE w opakowaniu i na stronie internetowej z produktem.
Ekspertyzy części
potwierdzają, że zmiany wprowadzone w pojeździe spełniają wymagania określone w rozporządzeniu dotyczącym homologacji pojazdów. Dokument należy przedłożyć w organie dopuszczającym pojazdy mechaniczne do ruchu, tak by przedmiotowe zmiany wprowadzone w pojeździe mogły zostać wprowadzone w dowodzie rejestracyjnym.
Brak ekspertyzy
układy bez ekspertyzy znajdują się wyłącznie na układach przeznaczonych do celów wyścigowych i pokazowych - poza zakresem obowiązywania kodeksu drogowego. W przypadku oldtimerów możliwe są ewentualne wpisy do dokumentów pojazdu na podstawie indywidualnego odbioru.
Zabezpieczenie przed hałasem
Dlaczego zabezpieczenie przed hałasem od jakiegoś czasu cieszy się tak dużym zainteresowaniem? W ostatnich latach liczne badania wykazały, że narażenie na ciągły hałas może być w dłuższej perspektywie przyczyną chorób. Istnieją również kompleksowe badania, które przypisują mniejsze znaczenie oddziaływaniu hałasu na zdrowie. Merytoryczna dyskusja trwa w najlepsze.
Jednakże w szczególności ludzie, którzy mieszkają w pobliżu lotnisk wzgl. tras kolejowych lub głównych dróg, wiedzą co to znaczy odczuwać stres w wyniku hałasu. Zwłaszcza gdy są bombardowani przez całą dobę z wielu źródeł hałasu. A fakt, że stres może być przyczyną uszczerbku na zdrowiu, został udowodniony.
Przykłady niektórych odgłosów i związanych z nimi danych wyrażonych w decybelach:
Odgłos oddychania: 10 dB
Rozmowy: 55 dB
Biura wielkopowierzchniowe: 70 dB
Kosiarka: 70 dB
Normalny hałas uliczny: 75 dB
Młot pneumatyczny: 90-100 dB
Piła łańcuchowa: 110 dB
(źródło: www.bussgeldkatalog.org)
Granica bólu z reguły rozpoczyna się na poziomie 130 decybeli. Odczuwanie hałasu jest jednak sprawą bardzo subiektywną.
![Diagramm](https://cdn4.louis.de/r/2ffc54074733dcfa73cdba108c3c054813703382/PL-Diagramm-595x716.jpg)
![Fahrzeugschein](https://cdn4.louis.de/r/a7f935365fda58eb3bd7067066b07d133df17945/Fahrzeugschein.jpg)
![Absorptionsdaempfer](https://cdn4.louis.de/r/903523f16ec876c21a445067d163b300a0fd6828/Absorbtionsdaempfer.jpg)
Tłumiki absorpcyjne
Według tej zasady działa mniej więcej 95 procent wszystkich tłumików nieseryjnych. Wewnątrz tłumika znajduje się centralna rura z sitem otoczona materiałem wytłumiającym (najczęściej wełna stalowa lub mineralna). Materiał wytłumiający zamienia energię akustyczną w ciepło. Zalety tłumików absorpcyjnych: niedrogie wykonanie, niewielka masa. Wady: Wełna wytłumiająca starzeje się, w wyniku czego efekt wytłumienia z czasem słabnie.
![Reflexionsdaempfer](https://cdn4.louis.de/r/a41942ad236aef11e9ddd1c083c876ae84a208c3/Reflexionsdaempfer.jpg)
Tłumiki odbijające
Według tej zasady działa jedynie bardzo niewielka część tłumików nieseryjnych, za to większość seryjnych układów wydechowych. Dźwięk jest wielokrotnie odbijany i przekierowywany przez różne komory połączone ze sobą rurkami. W tak zwanych komorach rezonansowych dźwięk wytłumia się samoczynnie w wyniku zmiany faz. Zalety: Poziom wytłumiania pozostaje niezmienny. Wady: drogo i trudno.
![Tuning-Auspuff](https://cdn4.louis.de/r/25fb5784a10c5458be97c72fa440aa35c6059482/Tuning-Auspuff.jpg)
Pomiar jest przeprowadzany przy połowie nominalnych obrotów – w przypadku motocykla, który jest w stanie uzyskać maksymalną prędkość obrotową silnika na poziomie 10 000/min, będzie to zatem 5000/min. Mikrofon ustawia się na wysokości wylotu wydechu pod kątem 45 stopni względem osi podłużnej pojazdu w odległości 0,5 metra.
Jako wynik liczy się najwyższa ze zmierzonych wartości w zaokrągleniu do pełnych dB (A). Wpisana w dokumentach wartość może zostać przekroczona w ramach tolerancji dla kontroli policyjnych maksymalnie o 5 dB (A). Niemniej jednak nawet w przypadku nieznacznego przekroczenia stróże porządku prawa mają w przypadku uzasadnionych wątpliwości w odniesieniu do legalności zamontowanego układu wydechowego prawo do przekazania motocyklu do ogólnie obowiązującego pomiaru akustycznego podczas jazdy. Standardowy pomiar natężenia dźwięków na poboczu nie jest miarodajny w obliczu przepisów prawa.
Tak i nie. Potwierdzeniem jest umieszczona na tłumiku w widocznym miejscu plakietka lub tłoczenie. Na jej podstawie policja jest w stanie ustalić w Federalnym Urzędzie ds. Ruchy Drogowego (niem. KBA) prawidłowe przeznaczenie układu. Przynajmniej w teorii. Jeśli zezwolenie zostało wydane za granicą, w praktyce może to być związane z problemami. Podczas kontroli mogą być pomocne karty kontrolne określające zakres zastosowania dostarczane przez niektórych producentów układów wydechowych.
Wykroczenie | Kara grzywny |
---|---|
Poruszanie się pojazdem z uszkodzonym układem wydechowym | € 20,- |
Pozowanie: niepotrzebny hałas, emisja spalin, której można byłoby uniknąć, bezsensowne jeżdżenie w jedną i w drugą stronę | € 100,- |
(źródło: www.bussgeldkatalog.org)
![Autosol Markenshop](https://cdn4.louis.de/r/f100b2d908720f2b11dda6893bd5c3da515a0d5a/Autosol-MS-986x657.jpg)
Autosol – po prostu błysk: Produkty do pielęgnacji motocykli
![Motorrad Pflegemittel & Polituren](https://cdn4.louis.de/r/3b876b388361c00a089fab0625085277152145fb/bring-dein-bike-auf-hochglanz-1026x683.jpg)