Przydatne informacje na temat wydechu motocykla
Chciałbyś wymienić seryjny wydech swojego motocykla na układ z nową końcówką? Chcesz większej mocy, lepszy dźwięk i/lub nowy wygląd? Oto kilka wskazówek w zakresie dokumentów rejestracyjnych, dopuszczeń typoszeregów i pielęgnacji.
Obowiązek wożenia dokumentów rejestracyjnych:
w Niemczech, Austrii i Szwajcarii wożenie dokumentów rejestracyjnych jest obowiązkowe. W Niderlandach nie ma obowiązku wożenia dokumentów ze sobą.
Istotna informacja dla klientów ze Szwajcarii
Szwajcarskie przepisy o ruchu drogowym (częściowo) różnią się od przepisów drogowych obowiązujących w Unii Europejskiej. Przed zakupem lub zamówieniem należy sprawdzić, czy część pojazdu lub dodatkowe wyposażenie posiada homologację zgodną z przepisami szwajcarskiego organu kontroli ruchu drogowego (Motorradfahrzeugkontrolle Schweiz).
Wydanie niezbędnych certyfikatów na Szwajcarię może wiązać się z dodatkowymi kosztami. Jest to częsta sytuacja w przypadku towarów, które nie zostały nabyte w Szwajcarii. Zwrot z powodu odmowy rejestracji produktu technicznego nie jest możliwy.
ABE
oznacza, że taki produkt spełnia wymagania niemieckiego systemu homologacji typów, § 20 StVZO (przepisy o dopuszczeniu do ruchu na drogach publicznych). Nie jest wymagany wpis do dokumentów pojazdu.
ECE
oznacza, że dany produkt spełnia wymagania określone w regulacji ecE-R92 Narodów zjednoczonych dotyczącej jednolitych przepisów dla homologacji nieoryginalnych wymienianych układów tłumików akustycznych (RESS) dla motocykli, małych motocykli i pojazdów trzykołowych.
WE
oznacza, że dany produkt spełnia obowiązujące wymagania określone w dyrektywie WE 97/24 Unii Europejskiej lub w delegowanym rozporządzeniu (UE) nr 134/2014 Komisji Europejskiej w uzupełnieniu rozporządzenia nr 168/2013 (UE) Parlamentu Europejskiego i Rady, dostępnym w załączonym w dokumencie homologacji typu WE w opakowaniu i na stronie internetowej z produktem.
Ekspertyzy części
potwierdzają, że zmiany wprowadzone w pojeździe spełniają wymagania określone w rozporządzeniu dotyczącym homologacji pojazdów. Dokument należy przedłożyć w organie dopuszczającym pojazdy mechaniczne do ruchu, tak by przedmiotowe zmiany wprowadzone w pojeździe mogły zostać wprowadzone w dowodzie rejestracyjnym.
Brak ekspertyzy
układy bez ekspertyzy znajdują się wyłącznie na układach przeznaczonych do celów wyścigowych i pokazowych - poza zakresem obowiązywania kodeksu drogowego. W przypadku oldtimerów możliwe są ewentualne wpisy do dokumentów pojazdu na podstawie indywidualnego odbioru.
Zabezpieczenie przed hałasem
Dlaczego zabezpieczenie przed hałasem od jakiegoś czasu cieszy się tak dużym zainteresowaniem? W ostatnich latach liczne badania wykazały, że narażenie na ciągły hałas może być w dłuższej perspektywie przyczyną chorób. Istnieją również kompleksowe badania, które przypisują mniejsze znaczenie oddziaływaniu hałasu na zdrowie. Merytoryczna dyskusja trwa w najlepsze.
Jednakże w szczególności ludzie, którzy mieszkają w pobliżu lotnisk wzgl. tras kolejowych lub głównych dróg, wiedzą co to znaczy odczuwać stres w wyniku hałasu. Zwłaszcza gdy są bombardowani przez całą dobę z wielu źródeł hałasu. A fakt, że stres może być przyczyną uszczerbku na zdrowiu, został udowodniony.
Przykłady niektórych odgłosów i związanych z nimi danych wyrażonych w decybelach:
Odgłos oddychania: 10 dB
Rozmowy: 55 dB
Biura wielkopowierzchniowe: 70 dB
Kosiarka: 70 dB
Normalny hałas uliczny: 75 dB
Młot pneumatyczny: 90-100 dB
Piła łańcuchowa: 110 dB
(źródło: www.bussgeldkatalog.org)
Granica bólu z reguły rozpoczyna się na poziomie 130 decybeli. Odczuwanie hałasu jest jednak sprawą bardzo subiektywną.
Tłumiki absorpcyjne
Według tej zasady działa mniej więcej 95 procent wszystkich tłumików nieseryjnych. Wewnątrz tłumika znajduje się centralna rura z sitem otoczona materiałem wytłumiającym (najczęściej wełna stalowa lub mineralna). Materiał wytłumiający zamienia energię akustyczną w ciepło. Zalety tłumików absorpcyjnych: niedrogie wykonanie, niewielka masa. Wady: Wełna wytłumiająca starzeje się, w wyniku czego efekt wytłumienia z czasem słabnie.
Tłumiki odbijające
Według tej zasady działa jedynie bardzo niewielka część tłumików nieseryjnych, za to większość seryjnych układów wydechowych. Dźwięk jest wielokrotnie odbijany i przekierowywany przez różne komory połączone ze sobą rurkami. W tak zwanych komorach rezonansowych dźwięk wytłumia się samoczynnie w wyniku zmiany faz. Zalety: Poziom wytłumiania pozostaje niezmienny. Wady: drogo i trudno.
Pomiar jest przeprowadzany przy połowie nominalnych obrotów – w przypadku motocykla, który jest w stanie uzyskać maksymalną prędkość obrotową silnika na poziomie 10 000/min, będzie to zatem 5000/min. Mikrofon ustawia się na wysokości wylotu wydechu pod kątem 45 stopni względem osi podłużnej pojazdu w odległości 0,5 metra.
Jako wynik liczy się najwyższa ze zmierzonych wartości w zaokrągleniu do pełnych dB (A). Wpisana w dokumentach wartość może zostać przekroczona w ramach tolerancji dla kontroli policyjnych maksymalnie o 5 dB (A). Niemniej jednak nawet w przypadku nieznacznego przekroczenia stróże porządku prawa mają w przypadku uzasadnionych wątpliwości w odniesieniu do legalności zamontowanego układu wydechowego prawo do przekazania motocyklu do ogólnie obowiązującego pomiaru akustycznego podczas jazdy. Standardowy pomiar natężenia dźwięków na poboczu nie jest miarodajny w obliczu przepisów prawa.
Tak i nie. Potwierdzeniem jest umieszczona na tłumiku w widocznym miejscu plakietka lub tłoczenie. Na jej podstawie policja jest w stanie ustalić w Federalnym Urzędzie ds. Ruchy Drogowego (niem. KBA) prawidłowe przeznaczenie układu. Przynajmniej w teorii. Jeśli zezwolenie zostało wydane za granicą, w praktyce może to być związane z problemami. Podczas kontroli mogą być pomocne karty kontrolne określające zakres zastosowania dostarczane przez niektórych producentów układów wydechowych.
Wykroczenie | Kara grzywny |
---|---|
Poruszanie się pojazdem z uszkodzonym układem wydechowym | € 20,- |
Pozowanie: niepotrzebny hałas, emisja spalin, której można byłoby uniknąć, bezsensowne jeżdżenie w jedną i w drugą stronę | € 100,- |
(źródło: www.bussgeldkatalog.org)