Bagaż motocyklowy: co się sprawdzi na jakim motocyklu?
Podróże motocyklem: jadąc motocyklem, odbiera się świat wokół znacznie intensywniej niż z samochodu, łatwiej poznaje się ludzi, a jazda nie jest złem koniecznym, lecz esencją przyjemności.
Porównanie różnych systemów bagażowych
Podczas wypraw grupowych to właśnie początkujący korzystają najwięcej z doświadczeń gromadzonych w trakcie kilkudniowych wyprawach. A zatem w drogę, to się opłaci. Wcześniej trzeba jeszcze zapakować niezbędny bagaż na motocykl. W tym celu dostępna jest ogromna różnorodność systemów bagażowych.
Aby ułatwić wybór, przedstawiamy najpopularniejsze systemy oraz ich poszczególne zalety:
- Pasuje do: niemal każdego rodzaju motocykla. Problem pojawia się w przypadku motocykli do enduro sportowego ze względu na brak miejsca i motocykli, których instrumenty są umieszczone na baku (np. Harley-Davidson).
- Mocowanie: do wyboru trzy główne systemy w różnych wariantach: mocowanie za pomocą pasów, magnesów lub zatrzasków.
- Zalety: najmniejszy wpływ na wyważenie motocykla – idealne do ciężkiego bagażu i na wszystko, co może być podczas jazdy potrzebne, aby mieć pod ręką. W zależności od rozmiarów torba na bak oferuje również odczuwalną osłonę przeciwwiatrową na motocyklu bez owiewki.
- Pasują do: motocykli turystycznych, sportowo-turystyczny, motocykli typu naked, motocykli do turystycznego enduro – wszystkich motocykli, na których można zamontować pasujący system mocowania.
- Mocowanie: trwałe mocowanie, dostosowane indywidualnie do motocykla.
- Zalety: wodoszczelne kufry z tworzywa sztucznego lub aluminium są w dosłownym znaczeniu bagażnikiem motocykla. Mają zamknięcie na klucz, dzięki czemu są stosunkowo dobrze zabezpieczone przed kradzieżą, są trwale zamocowane do motocykla i wytrzymują także duże obciążenie.
- Pasują do: niemal wszystkich motocykli z siedzeniem dla pasażera, również motocykli supersport.
- Mocowanie: najczęściej łączone za pomocą regulowanych pasów rzepowych. Przekłada się je po prostu przez siedzenie dla pasażera (jeżeli możliwe, lepiej pod kanapą motocyklową) i zabezpiecza dodatkowo pasami na przykład do podnóżków pasażera.
- Zalety: sakwy są niedrogą i prostą alternatywą dla kufrów bocznych podczas okazjonalnych wypraw, w szczególności do chopperów i motocykli sportowych.
Ważna informacja: sakwy wymagają bezwzględnie zachowania dostatecznej odległości od gorących tłumików końcowych!
- Pasują do: wszystkich motocykli, w których można zamontować odpowiedni stelaż.
- Mocowanie: podobnie jak kufry boczne, również kufry centralne wymagają odpowiedniego systemu mocowania, dostosowanego do motocykla i ewentualnie dodatkowej płyty montażowej.
- Zalety: wiele kufrów centralnych jest tak dużych, że można w nich zmieścić 2 kaski. Podobnie jak kufry boczne, są wodoszczelne i zamykane na klucz.
Ważna informacja: przestrzegać zaleceń producenta dotyczących ładowności i prędkości maksymalnej.
- Pasuje do: wszystkich motocykli z siedzeniem dla pasażera lub bagażnikiem.
- Mocowanie: rolki bagażowe należy zabezpieczyć pasami mocującymi do przewidzianych w tym celu haków bagażowych lub stabilnych punktów mocowania, jak wsporniki podnóżków czy uchwyty. Wskazówka: rolki bagażowe są wprawdzie wodoszczelne, ale przez zamknięcie uchodzi z nich powietrze. Dlatego podczas pierwszej przerwy należy jeszcze raz dociągnąć pasy mocujące.
- Zalety: rolki bagażowe są najlżejszymi, najtańszymi i najbardziej uniwersalnymi pojemnikami do transportowania. Rolki bagażowe sprawdzają się równie doskonale jako torby podróżne na wyjeździe bez motocykla.
- Pasuje do: wszystkich motocykli z siedzeniem dla pasażera lub bagażnikiem.
- Mocowanie: torby na tylne siedzenie należy zabezpieczyć pasami mocującymi do przewidzianych w tym celu haków bagażowych lub stabilnych punktów mocowania, jak wsporniki podnóżków czy uchwyty.
- Zalety: tekstylne torby na tylne siedzenie idealnie nadają się do motocykli, na których nie da się zamocować kufrów ani dużej torby na bak. Wybór rozmiarów i kształtów jest ogromny. Mnogość odrębnych skrytek zapewnia ład i porządek.
Prawidłowe pakowanie: jazda z bagażem
Bagaż zmieści się na każdym motocyklu – nawet na chopperach i motocyklach supersport. Aby nie ucierpiały na tym bezpieczeństwo i radość z jazdy, przedstawiamy kilka najważniejszych rad: Z bagażem – a jeszcze bardziej z pasażerem – zachowanie motocykla może się gruntowanie zmienić, ponieważ środek ciężkości przesuwa się do tyłu i ku górze. Motocykl staje się mniej poręczny, wolniej reaguje na impulsy kierownicze i w niektórych wypadkach ma skłonność do trzepotania kierownicy (shimmy).
Zasady dotyczące załadunku bagażu na motocykl
Przestrzeganie poniższych zasad podczas pakowania pozwala zminimalizować ewentualne problemy:
- Ciężkie rzeczy i wszystko, co będzie potrzebne w drodze – do torby na bak.
- Ciężkie rzeczy umieszczać w kufrach z przodu, na dole.
- Kufry boczne obciążać możliwie równomiernie.
- Na tył pojazdu pakować tylko rzeczy lekkie.
- Nie wkładać do plecaka żadnych ciężkich lub twardych przedmiotów – ryzyko obrażeń ciała!
- Nie mocować bagażu do kierownicy ani widelca!
- Wszystko ściągnąć mocno pasami, aby nie trzepotało i regularnie sprawdzać, w razie potrzeby dociągnąć pasy.
- Nie przekraczać dopuszczalnej masy całkowitej – patrz dowód rejestracyjny!
- Przestrzegać zaleceń producenta dotyczących ładunku i prędkości.
- Zadbać o wystarczającą swobodę ruchu!
- Nie zasłaniać kierunkowskazów i światła tylnego!
- Sprawdzić skręt kierownicy i widoczność instrumentów.
- Dostosować naprężenie sprężyn i ewentualnie amortyzację.
Ważna informacja: podobnie jak podczas jazdy z pasażerem, zachowanie motocykla zmienia się również podczas jazdy przy obciążeniu bagażem. Dlatego należy zachować szczególną ostrożność, podróżując motocyklem obciążonym bagażem.
Lista kontrolna na wyprawę
Informacje, jakich rzeczy nie powinno zabraknąć podczas wyprawy, znajdziesz w naszej liście kontrolnej