Pozycja siedząca na motocyklu: odprężenie i bezpieczeństwo podczas jazdy.
Nic nie ma tak dużego wpływu na przyjemność z jazdy motocyklem, jak wygodna i odprężona pozycja siedząca.
Tylko wygodnie siedząc, można szybko, precyzyjnie i bez marnowania sił wykonywać podczas jazdy wszelkie niezbędne operacje i manewry.
- Bliżej baku: siedzenie na przodzie kanapy motocyklowej ma dwie ważne zalety: po pierwsze zapewnia wyjątkowo dobry kontakt z maszyną. Dzięki temu kierowca czuje reakcje motocykla. Po drugie, bliskość kierownicy zmniejsza u kierowców pokusę, aby się na niej oprzeć. Pamiętaj: Kierownica jest do kierowania. Podparcie spoczywa na nogach obok baku.
- Proste plecy: Wiszenie na motocyklu jak mokry worek nie tylko nieelegancko wygląda, ale utrudnia również niezbędną swobodę ruchu w biodrach, na przykład podczas manewrów omijania. Czyli miednica do przodu, a mięśniami brzucha i pleców utrzymujemy kręgosłup w wyprostowanej pozycji.
- Luźne barki: Typowe zjawisko u początkujących to podciągnięte wysoko barki, często w połączeniu ze spiętymi mięśniami szczęki. Jest to oznaką wysiłku, a także przeciążenia. Trwanie w takim napięciu odbywa się nie tylko kosztem wydatku siły i utraty koncentracji, ale również swobody ruchu i zdolności szybkiego reagowania na sytuację na drodze. W takiej sytuacji pomaga tylko obserwowanie siebie: czy zaciskam szczękę i zęby? Czy uniesionymi barkami mogę już zatkać sobie uszy? Jeśli tak, to należy świadomie zwiesić luźno barki, odprężyć mięśnie żuchwy, a także zmniejszyć prędkość do poziomu, który pozwoli na dobre samopoczucie.
- Łokcie lekko zgięte: Źle się prowadzi z wyprostowanymi ramionami. Najlepiej również tutaj zadbać o rozluźnienie, aby w każdej chwili móc szybko i bezpiecznie wykonywać manewry kierowania.
Ułożenie w jednej linii
- Przedramię, dłoń i palce tworzą jedną linię: To ważne dla szybkiej i bezpiecznej obsługi gazu, sprzęgła i hamulca. Zapobiega także skurczom. Wypróbuj to, a w razie potrzeby obróć dźwignie hamulca i sprzęgła nieznacznie do góry lub w dół.
Przody stóp na podnóżkach
- Podobno są motocykliści, którzy na zakrętach używają stóp jako "czujników pochylenia": Jeżeli but trze o jezdnię, pochylenie jest dostateczne. Po pierwsze to nieprawda, po drugie można sobie w ten sposób zniszczyć ładne buty, a po trzecie można sobie paskudnie okaleczyć stopę i ryzykuje się przy tym wręcz upadek. Dlatego przodostopia powinny spoczywać na podnóżkach. Taka pozycja ma również tę zaletę, że pozwala optymalnie ustawić nogi do pędu powietrza i zabezpieczyć na nierównościach podłoża.