Prawidłowe polerowanie lakieru
Błyszczący lakier to zawsze miły widok dla oka. Ale oprócz wspaniałego wyglądu jest on również niezbędny z przyczyn praktycznych, aby na dłuższą metę zapewniać dobrą ochronę przed korozją kryjącego się pod jego powierzchnią metalu.
- Czyszczenie/przygotowanie, polerowanie lakieru
- Prawidłowe polerowanie lakieru – tak wiec idzie
- 01 – Dokładnie oczyścić lakier
- 02 – Zastosuj środek czyszczący i pozwól mu zadziałać
- 03 – Myć wodą i gąbką
- 04 – Nałożyć lakier
- 05 – Pozostawić lakier do wsiąknięcia, a następnie wypolerować
- 06 – Lakier błyszczący i gładki
- 07 – Nałożyć wosk nabłyszczający
- 08 – Spryskać wosk polerski i pozostawić do reakcji
- 09 – Wmasowywanie wosku
- Nasza rekomendacja
Czyszczenie/przygotowanie, polerowanie lakieru
Błyszczący lakier to zawsze miły widok dla oka, gdyż dzięki niemu pojazd sprawia wrażenie bardziej wartościowego, olśniewającego i zadbanego. Ale oprócz wspaniałego wyglądu jest on również niezbędny z przyczyn praktycznych, aby na dłuższą metę zapewniać dobrą ochronę przed korozją kryjącego się pod jego powierzchnią metalu.
Zmatowiały lakier błyszczący nie stanowi już skutecznej warstwy chroniącej przed oddziaływaniem środowiska – taki lakier jest „otwartoporowy” i razem z maleńkimi uszkodzeniami powstałymi na powierzchni po uderzeniu kamieni otwiera przed korozją pierwsze, niedostrzegalne gołym okiem punkty dostępu.
Aby temu zapobiegać, po każdym myciu należy prawidłowo zabezpieczać lakier za pomocą wosku do polerowania. Jeżeli mimo to z upływem czasu po wielorazowym pospiesznym i mniej starannym myciu lakier sprawia wrażenie zabrudzonego („wacik pozostaje przyklejony”) lub w trakcie dłuższych przerw w użytkowaniu pojazdu nastąpiło jego „zmętnienie”, to wysoki połysk można przywrócić za pomocą dobrej pasty do polerowania lakieru.
Pasty do polerowania lakieru charakteryzują się nieznacznym efektem szlifującym i dlatego mogą być stosowane jedynie wtedy, gdy nie można już przywrócić połysku lakieru poprzez samo mycie i użycie wosku do polerowania. Wosk wyrównuje chropowatości powierzchni, drobne zarysowania i ślady zwietrzenia. Jego prawidłowe zastosowanie umożliwia uzyskiwanie powierzchni lakieru o równomiernie wysokim połysku, redukcję lub usuwanie drobnych zarysowań, przywraca optymalną ochronę pojazdu i w dużej mierze przyczynia się do zachowania jego wartości.
Ale polerowanie lakieru wymaga przemyślanego postępowania – w rezultacie zastosowania niewłaściwej metody pracy zamiast spodziewanego, równomiernie lustrzanego połysku można bowiem uzyskać powierzchnię o tłustym wyglądzie, która jest zeszpecona smugami i małymi kolistymi zarysowaniami.
Prawidłowe polerowanie lakieru – tak wiec idzie
01 – Dokładnie oczyścić lakier
Przed przystąpieniem do polerowania lakieru trzeba najpierw bardzo dokładnie wyczyścić lakierowane części pojazdu.
Zastosowanie pasty do polerowania na zabrudzonych częściach może prowadzić do pojawienia się na całej powierzchni wspomnianych wcześniej drobnych zarysowań. Do polerowania można przystępować dopiero po dokładnym umyciu i wyschnięciu lakieru. W przypadku silnych zabrudzeń (np. na długo nieużywanych pojazdach, takich jak ten pokazany na naszej ilustracji) należy ostrożnie usunąć warstwę brudu.
02 – Zastosuj środek czyszczący i pozwól mu zadziałać
Do tego celu stosowany jest samoczynnie działający środek do czyszczenia pojazdów na mokro, którym spryskuje się powierzchnię z odległości ok. 30 cm, po czym pozostawia do zadziałania (należy postępować według instrukcji użytkowania danego środka czyszczącego).
03 – Myć wodą i gąbką
Po upłynięciu czasu zadziałania środka czyszczącego należy spłukać go wodą. Resztki zabrudzeń, które nie rozpuściły się samoczynnie, należy ostrożnie usunąć za pomocą czystej gąbki, ewentualnie trzeba ponowić aplikację środka czyszczącego – im mniej szorowania i tarcia podczas mycia pojazdu, tym lepiej.
04 – Nałożyć lakier
Teraz na umytą, suchą, ale chropowatą, matową i poplamioną powierzchnię lakieru należy nakładać kolistymi ruchami pastę do polerowania lakieru za pomocą miękkiej i czystej ścierki.
Wskazówka: w miarę możliwości dobieraj pastę do polerowania lakieru stosownie do stopnia zwietrzenia lakieru, tak aby z jednej strony uzyskać optymalny rezultat, ale z drugiej nie usuwać nadmiernej ilości lakieru.
W trakcie nakładania omijaj nielakierowane tworzywa sztuczne i części gumowe, gdyż pasta do polerowania często pozostawia na nich brzydką mlecznobiałą mgiełkę, która jest trudna do usunięcia. Nie pracuj w pełnym słońcu ani z lakierem rozgrzanym przez światło słoneczne.
05 – Pozostawić lakier do wsiąknięcia, a następnie wypolerować
W pierwszej kolejności pozostaw pastę do polerowania na kilka minut do zadziałania. Następnie możesz przejść do jej wypolerowania kolistymi ruchami z użyciem czystej, suchej i miękkiej ścierki, wywierając przy tym łagodny nacisk. W przypadku większych powierzchni należy posuwać się do przodu fragmentami o wymiarach ok. 50 x 50 cm. Podczas polerowania nie wywieraj nadmiernego nacisku, gdyż może to prowadzić do zmętnienia pasty do polerowania, a w skrajnym przypadku do powstawania zadrapań lub „przypalonego” lakieru.
06 – Lakier błyszczący i gładki
Po zakończeniu polerowania lakier powinien odznaczać się równomierną gładkością i stosunkowo wysokim połyskiem – wacik już nie pozostaje przyklejony, a opuszkiem palca nie wyczuwasz już żadnej chropowatości.
07 – Nałożyć wosk nabłyszczający
W celu dodatkowego zwiększenia połysku, a przede wszystkim zapewnienia optymalnej ochrony lakieru przed oddziaływaniami środowiska, na koniec jest nakładany wosk do polerowania.
08 – Spryskać wosk polerski i pozostawić do reakcji
Spryskaj powierzchnię woskiem do polerowania i pozostaw go na kilka minut do zadziałania.
09 – Wmasowywanie wosku
Po odparowaniu należy ponownie wypolerować wosk kolistymi ruchami za pomocą czystej, suchej i miękkiej ścierki, „wmasowując” go z nieznacznym naciskiem w lakier. Rezultat to perfekcyjna powierzchnia o naprawdę wysokim połysku – w końcu pojazd wygląda znowu fantastycznie i cieszy oko swojego posiadacza!
Nasza rekomendacja
Centrum Techniczne Luis
Jeśli masz pytanie techniczne dotyczące swojego motocykla, skontaktuj się z naszym Centrum Technicznym. Ma ono doświadczenie, odpowiednie źródła i zna mnóstwo adresów.
Pamiętaj!
Porady dla majsterkowiczów to ogólne praktyki, które mogą nie być odpowiednie dla wszystkich pojazdów lub poszczególnych elementów. Panujące u Ciebie warunki w niektórych przypadkach mogą być zgoła inne, dlatego nie możemy całkowicie zagwarantować adekwatności informacji podanych w poradach dla majsterkowiczów.
Dziękujemy za wyrozumiałość.