Serwisowanie filtra powietrza
Motocykle też muszą głęboko oddychać. Ale jest to możliwe tylko z czystym i prawidłowo konserwowanym filtrem powietrza.
Uwaga: Filmy sa w jezyku niemieckim.
- Kontrola i konserwacja filtrów powietrza w motocyklu
- Małe kompendium wiedzy o filtrach powietrza
- Filtry piankowe
- Filtr papierowe
- Stały filtr powietrza
- Konserwacja filtra powietrza – tak wiec idzie
- 01 – Skrzynka z filtrem powietrza otwartego
- 02 – Czysta skrzynka filtracyjna
- 03 – Czysty element filtrujący
- 04 – Instalacja oczyszczonego filtra
- 05 – Sprawdzanie anomalii zewnętrznych
Kontrola i konserwacja filtrów powietrza w motocyklu
Jednym z ważnych punktów konserwacji na motocyklu jest kontrola i konserwacja filtra powietrza. Albowiem gdy cząsteczki brudu przedostają do silnika za pośrednictwem gaźników lub układu wtryskowego, prowadzi to do zwiększonego zużycia cylindrów i pierścieni tłokowych, niepotrzebnie skracając żywotność zespołu napędowego.
Dla prawidłowej pracy silnika dostatecznie czyste powietrze jest równie ważne jak czyste paliwo. Silnik pracuje tak jak powinien tylko wtedy, gdy proporcje między powietrzem i paliwem są dokładnie zachowane. Jeżeli dopływ powietrza jest ograniczony przez zatkany, zbyt stary filtr paliwa, moc silnika spada, a zużycie paliwa wzrasta. W silnikach gaźnikowych może dochodzić do kopcenia świec zapłonowych, ponieważ mieszanka paliwowo-powietrzna staje się bogatsza.
Dlatego zawsze musisz utrzymywać filtr powietrza w czystości – i w porę go konserwować. Instrukcja obsługi pojazdu zawiera informacje o tym, w jakich przedziałach czasu wymagane jest czyszczenie filtra lub jego wymiana. Ale przedziały te są również uzależnione od rodzaju terenu, w którym porusza się pojazd, oraz sposobu użytkowania. W związku z tym np. kierowcy enduro, którzy często przemieszczają się poza drogami, muszą z większą częstotliwością kontrolować filtr powietrza, kierowcy motocrossowi muszą nawet tak robić każdego dnia.
Małe kompendium wiedzy o filtrach powietrza
Istnieją różne rodzaje filtrów powietrza. W zależności od rodzaju są wymagane różne prace konserwacyjne, ewentualnie przedziały czasowe wymiany filtrów:
Filtry piankowe
Filtry piankowe można czyścić i wykorzystywać ponownie do momentu, w którym pianka zacznie się wykruszać. Przedziały czasowe konserwacji mieszczą się z reguły w okolicach 5000 km.
Czyszczenie: Aby wyczyścić filtr, należy umyć go w roztworze płynu do mycia naczyń, ostrożnie wycisnąć, po czym po wyschnięciu naoliwić niewielką ilością oleju silnikowego. W przypadku silników 2-suwowych należy używać oleju przeznaczonego do silników 2-suwowych. Do smarowania należy używać jedynie niewielkiej ilości oleju, ponieważ w przeciwnym razie dojdzie do zaolejenia świec zapłonowych.
Kontrola polega na ściśnięciu filtra powietrza po oliwieniu: z filtra nie może skapywać olej. Do mycia nie należy stosować środka czyszczącego, który zawiera rozpuszczalniki. Albowiem powodują one uszkodzenia pianki. Nie należy również stosować pianki nieznanego pochodzenia do samodzielnego konstruowania filtra powietrza, gdyż filtry powietrza są zazwyczaj produkowane ze specjalnej pianki poliuretanowej, która jest odporna na oleje i paliwa.
Filtr papierowe
Przedziały czasowe konserwacji w przypadku filtra papierowego mieszczą się z reguły w zakresie od 10 000 do 20 000 km.
Czyszczenie: Suche filtry papierowe są czyszczone poprzez ostrożne wytrzepanie i przedmuchanie sprężonym powietrzem od wewnątrz na zewnątrz. Do czyszczenia filtra papierowego nie należy stosować szczotek ani innych narzędzi, gdyż prowadziłoby to do zniszczenia bibuły filtracyjnej. Tak czy owak,najlepiej i tak od razu wymienić stary filtr na nowy, zwłaszcza że nowy papierowy filtr powietrza nie jest drogi.
Natomiast osoby, które chciałyby znacznie wydłużyć czas między wymianami, mogą zainwestować w stały filtr powietrza z asortymentu wyposażenia dodatkowego, który po wyczyszczeniu można stosować dalej.
Stały filtr powietrza
W motocyklach o większej mocy coraz częściej są fabrycznie montowane stałe filtry powietrza. Ale dostępne są również filtry zamienne w postaci zamienników do filtrów papierowych. Stałe filtry powietrza muszą być wymieniane tylko co ok. 80 000 km, ale kontrolowane i czyszczone najpóźniej po 10 000 km.
Tego typu filtry zwiększają dodatkowo natężenie przepływu powietrza, co teoretycznie dobrze wpływa na moc silnika, zazwyczaj poprawia się również reakcja silnika na dodawanie gazu.
Czyszczenie: Firma K&N np. produkuje stałe filtry wymienne ze specjalnej tkaniny tekstylnej. Po jej zabrudzeniu, myje się ją w specjalnym środku czyszczącym producenta, naoliwia niewielką ilością odpowiedniego oleju specjalnego i potem można jej dalej używać. Dlatego inwestycja w stały filtr powietrza jest na dłuższą metę opłacalna.
Jeszcze łatwiejsze do czyszczenia są suche filtry stałe, takie jak np. filtry firmy Sprint. Są one wykonane ze specjalnej tkaniny poliestrowej i czyści się je jedynie za pomocą pędzelka lub przedmuchuje sprężonym powietrzem. Środek czyszczący i olej do filtrów powietrza nie są potrzebne.
Konserwacja filtra powietrza – tak wiec idzie
01 – Skrzynka z filtrem powietrza otwartego
W celu konserwacji filtra trzeba otworzyć obudowę filtra powietrza. W zależności od pojazdu znajduje się ona pod zbiornikiem paliwa lub kanapą motocyklową, ewentualnie pod pokrywami bocznymi. Po zlokalizowaniu i odsłonięciu obudowy można zdjąć pokrywę. Uwaga: zapamiętaj pozycję montażu filtra lub wykonaj zdjęcie przed wyjęciem elementu filtracyjnego.
02 – Czysta skrzynka filtracyjna
Obudowa jest czyszczona w środku np. za pomocą odkurzacza i wycierana czystą oraz pozbawioną kłaczków ścierką.
03 – Czysty element filtrujący
W zależności do typu filtra należy odpowiednio wyczyścić wkład filtra. W naszym przykładzie zajmujemy się czyszczeniem stałego filtra powietrza.
04 – Instalacja oczyszczonego filtra
W trakcie montażu wyczyszczonego filtra trzeba znowu zwracać uwagę na pozycję montażu. Na większości filtrów powietrza znajduje się oznaczenie „TOP” („GÓRA”). Krawędź uszczelniająca musi dokładnie przylegać na całym obwodzie do obudowy, tak aby silnik nie mógł zasysać niefiltrowanego fałszywego powietrza. Gumowe krawędzie można nasmarować niewielką ilością smaru, aby w ten sposób zatrzymać ewentualne zabrudzenia.
05 – Sprawdzanie anomalii zewnętrznych
Podczas serwisowania filtra powietrza warto również dokładniej przyjrzeć się otoczeniu obudowy filtra powietrza. Czy doszło do utknięcia listków albo nawet starej ścierki do czyszczenia we wlocie obudowy? Czy połączenie obudowy filtra powietrza z korpusem przepustnicy jest bez zarzutu, wszystkie obejmy są prawidłowo zamocowane, a gumowe króćce ssące znajdują się w prawidłowej pozycji i są pozbawione pęknięć? Spękane gumowe króćce muszą zostać wymienione, gdyż w przeciwnym razie istnieje ryzyko zasysania fałszywego powietrza przez silnik, co stanowi przyczynę jego pogorszonej pracy, a na dłuższą metę nawet jego uszkodzenia.
Centrum Techniczne Luis
Jeśli masz pytanie techniczne dotyczące swojego motocykla, skontaktuj się z naszym Centrum Technicznym. Ma ono doświadczenie, odpowiednie źródła i zna mnóstwo adresów.
Pamiętaj!
Porady dla majsterkowiczów to ogólne praktyki, które mogą nie być odpowiednie dla wszystkich pojazdów lub poszczególnych elementów. Panujące u Ciebie warunki w niektórych przypadkach mogą być zgoła inne, dlatego nie możemy całkowicie zagwarantować adekwatności informacji podanych w poradach dla majsterkowiczów.
Dziękujemy za wyrozumiałość.