Podnoszenie motocykla za pomocą podnośników montażowych
Podnośniki montażowe zaliczają się do najlepszych wynalazków odkąd ludzie zaczęli majsterkować przy motocyklach. Istotne jest tylko to, aby posiadać prawidłowy.
Uwaga: Filmy sa w jezyku niemieckim.
- Wiedza podstawowa o podnośnikach
- Wstawiany bezpośrednio pod wahacz tylnego koła
- Wstawiany pod rolki wahacza na wahaczu tylnego koła
- Wstawiany pod wahacz jednoramienny
- Podnośnik centralny
- Podnośnik nożycowy
- Podnośnik stołowy
- Podnośnik do chopperów
- Podnośnik do osi wahacza
- Stojak centralny
- Podnośnik do motocykli motocrossowych
- Podnośnik przedni
- Podnośnik wrzecionowy
- Adapter podnośnika przedniego do podstawowego podnośnika tylnego
- Adapter do przedniego koła do podstawowego podnośnika tylnego
- Przedni adapter radialny / mocowania wtykowe do podstawowego podnośnika tylnego
- Porady dotyczące użytkowania dla początkujących
Wiedza podstawowa o podnośnikach
W najlepszej sytuacji jest posiadacz motocykla ze stopką centralną. Niestety wielu producentów rezygnuje w przypadku wielu modeli z tego przydatnego elementu. Dzieje się tak z różnych powodów – w celu oszczędności masy, bo stopka centralna zawadzałaby innym elementom, takim jak układ wydechowy, czy też po prostu z przyczyn finansowych. Jednak każdy motocykl trzeba przynajmniej od czasu do czasu podnieść, np. w celu odciążenia opon w trakcie zimowego spoczynku bądź w celu postawienia motocykla do pionu. Czasem też trzeba uporać się z pielęgnacją łańcucha, pracami serwisowymi i naprawami. W dalszej części porady pokazujemy, w jaki sposób możesz oderwać swoją maszynę od ziemi, nawet jeśli nie jest wyposażona w stopkę centralną.
Oferta sklepu Louis obejmuje dużą liczbę rozmaitych podnośników montażowych do stabilnego podnoszenia motocykla. Dlatego w pierwszym rzędzie trzeba znaleźć taki podnośnik, który pod kątem kształtu i wytrzymałości na obciążenie będzie pasować do pojazdu oraz spełniać Twoje wymagania.
Podział podnośników na trzy podstawowe typy wynika z miejsca, w którym są przystawiane do motocykla:
- przy kole tylnym
- centralnie na środku
- lub przy kole przednim
Podnośnik tylnego koła
Jak wskazuje sama nazwa, za pomocą tego typu podnośnika uniesiesz w powietrze tylne koło. Dlatego jest to właściwy kandydat do pielęgnacji łańcucha oraz demontażu tylnego koła, jednak nie nadaje się do demontażu wahacza. Ponieważ to właśnie pod niego wstawiane są niemal wszystkie podnośniki tylnego koła.
Wstawiany bezpośrednio pod wahacz tylnego koła
Wymagania: pasuje do konwencjonalnych, prostych wahaczy skrzynkowych, okrągłych lub z rury owalnej · nie nadaje się do wahaczy jednoramiennych, wahaczy trójkątnych (wahaczy do cruiserów „Softail”) ani silnie opadających wahaczy lub takich, które są zakrywane przez układ wydechowy · tablica rejestracyjna nie może być położona w niekorzystnym miejscu, tak aby można było bez problemu wstawić podnośnik podczas podnoszenia · nie wolno zgniatać przewodu hamulcowego, ewentualnie trzeba odsunąć go na bok.
Zalety: niedrogi · nadaje się do używania z wieloma modelami.
Wstawiany pod rolki wahacza na wahaczu tylnego koła
Wymagania: pasuje wyłącznie do wahaczy, które są z boku wyposażone w gwinty montażowe na rolki wahacza (to rozwiązanie jest rozpowszechnione zwłaszcza w motocyklach sportowych i typu naked). W celu zamówienia prawidłowych rolek wahacza trzeba ustalić potrzebny gwint.
Zalety: precyzyjne, bezpieczne zamocowanie · ochrona lakieru wahacza.
Wstawiany pod wahacz jednoramienny
Wymagania: motocykl musi być wyposażony w wahacz jednoramienny z drążoną osią tylną, do której oferowany jest odpowiedni adapter do podnośnika.
Zalety: precyzyjne, bezpieczne zamocowanie.
Podnośnik centralny
To doskonały typ podnośnika do równoczesnego odciążania obu kół pojazdu, ponieważ jest wstawiany bezpośrednio pod punktem środka ciężkości maszyny. To umożliwia również demontaż wahacza lub amortyzatora z tyłu i widelca z przodu. Niestety tylko niewiele motocykli jest skonstruowanych w taki sposób, aby umożliwiać bezpieczne użytkowanie podnośnika centralnego. Albowiem jako punkt podparcia są do tego wymagane np. stabilne podciągi ramy lub płaska i pozioma miska olejowa. Kolektor wydechowy lub elementy owiewki zostałyby uszkodzone przez ciężar maszyny, albo od razu zgniecione.
Podnośnik nożycowy
Wymagania: dostępne podciągi ramy, pod które można wstawić podnośnik w obszarze pod silnikiem. Jeśli wydech zwisa z boku poniżej podciągów ramy, można ewentualnie zastosować adapter.
Zalety: zajmujący mało miejsca podnośnik, za pomocą którego w zależności od motocykla i punktu podparcia znajdującego się trochę dalej z przodu lub z tyłu można podnieść zarówno koło przednie, jak i koło tylne · możliwość demontażu wahacza · świetne rozwiązanie do chopperów i cruiserów, z którymi nie można używać podnośnika tylnego · precyzyjne podnoszenie i opuszczanie motocykla za pomocą wałka z gwintem · regulowana wysokość robocza.
Podnośnik stołowy
Wymagania: dostępne podciągi ramy, pod które można wstawić podnośnik w obszarze pod silnikiem. Ten podnośnik nie nadaje się do stosowania, jeśli wydech zwisa poniżej podciągów ramy · wymiary podnośnika muszą pasować do prześwitu podłużnego i szerokości ramy
Zalety: duży podnośnik warsztatowy, na którym motocykl stoi bardzo bezpiecznie również w czasie prac montażowych i może zostać podniesiony na prawidłową, regulowaną wysokość roboczą za pomocą pompy nożnej · możliwość demontażu wahacza · jeśli motocykl jest podniesiony, układ hydrauliczny jest odciążany przez mechaniczną blokadę · rolki umożliwiają manewrowanie podniesionym motocyklem · w zależności od producenta i modelu taki podnośnik stołowy może udźwignąć 400, a nawet 500 kg.
Podnośnik do chopperów
Wymagania: dostępne podciągi ramy, pod które można wstawić podnośnik w obszarze pod silnikiem. Jeżeli wydech zwisa poniżej podciągów ramy, ten podnośnik nie może być stosowany.
Zalety: zajmujący mało miejsca i niedrogi podnośnik, za pomocą którego w zależności od motocykla i punktu podparcia znajdującego się trochę dalej z przodu lub z tyłu można podnieść zarówno koło przednie, jak i koło tylne · możliwość demontażu wahacza.
Podnośnik do osi wahacza
Wymagania: na ramie znajduje się drążona oś wahacza, do której dostępny jest pasujący adapter.
Zalety: znakomity podnośnik do motocykli sportowych · bezpieczne ustawienie · ochrona lakierowanych elementów · perfekcyjny dostęp do koła tylnego · możliwość demontażu amortyzatora.
Stojak centralny
Wymagania: na ramie znajduje się drążona oś wahacza, do której dostępny jest pasujący adapter.
Zalety: profesjonalny podnośnik do prac przy motocyklach sportowych i typu naked · bardzo stabilne ustawienie · motocykl można przechylać do przodu lub do tyłu w celu zapewnienia optymalnej wysokości roboczej · bardzo szybkie, bezpieczne podnoszenie · ochrona lakierowanych elementów · perfekcyjny dostęp do tylnego koła · możliwość demontażu kompletnego widelca · umożliwia manewrowanie.
Podnośnik do motocykli motocrossowych
Wymagania: podnośnik nadaje się do lekkich motocykli terenowych lub motocykli supermoto z podciągami ramy lub stabilnymi osłonami silnika.
Zalety: świetnie sprawdza się w roli pomocnika, jeżeli trzeba szybko wymienić opony lub elementy amortyzujące: lekki, mobilny, wytrzymały, do warsztatu i obozu kierowcy · łatwy w obsłudze: ustawić podnośnik na środku pod motocyklem, podnieść za pomocą dźwigni nożnej i zablokować trzpieniem zabezpieczającym.
Podnośnik przedni
Do podnoszenia przedniego koła nadają się dwa punkty podparcia: rura kierownicy oraz stopki widelca.
Wystarczy do demontażu przedniego koła: wstawienie podnośnika pod stopki widelca. Ten ostatni wariant podnośnika w zupełności wystarcza do demontażu przedniego koła, ewentualnie gdy zamierzasz pracować przy układzie hamulcowym. Jeśli jednak trzeba wymontować widelec, podnośnik musi zostać wstawiony pod rurę kierownicy pod półką widelca.
Uwaga: zawsze wstawiać wszystkie podnośniki przednie dopiero wtedy, gdy tył pojazdu jest już zablokowany na podnośniku!
Podnośnik wrzecionowy
Wymagania: dostępna od dołu drążona rura kierownicy (główka ramy) lub przeznaczony do konkretnego pojazdu adapter. Adapter pasujący do rury kierownicy musi zostać zamówiony osobno.
Zalety: bardzo niewywrotny i stabilny, ale zawsze powinien być używany razem z podnośnikiem tylnym · można wymontować przednie koło i golenie widelca · pasuje również do wielu pojazdów z mocno ściągniętym w dół dziobem owiewki · kontrolowane podnoszenie za pomocą wałka z gwintem pomaga zapobiegać szkodom na owiewce · możliwość wyboru wysokości roboczej · wstawianie podnośnika nie wymaga dużo miejsca przed przednim kołem.
Adapter podnośnika przedniego do podstawowego podnośnika tylnego
Wymagania: dostępna od dołu drążona rura kierownicy (główka ramy). Pasujący do rury kierownicy adapter trzeba zamówić osobno · pasuje również do wielu pojazdów z mocno ściągniętym w dół dziobem owiewki · wstawianie podnośnika wymaga trochę miejsca przed przednim kołem · ten przedni podnośnik również musi być używany wspólnie z podnośnikiem tylnym.
Zalety: niedrogie uzupełnienie podstawowego podnośnika tylnego · można wymontować przednie koło i golenie widelca.
Adapter do przedniego koła do podstawowego podnośnika tylnego
Wymagania: może zostać wstawiony pod stopki widelca w przypadku niemal każdego widelca przedniego koła. Nie umożliwia jednak demontażu goleni widelca.
Zalety: niedrogie uzupełnienie podstawowego podnośnika tylnego · łatwe podnoszenie części przedniej w celu demontażu koła lub zimowania.
Przedni adapter radialny / mocowania wtykowe do podstawowego podnośnika tylnego
Wymagania: pasuje tylko do takich widelców przedniego koła, które mają na dole otwory spustowe oleju lub są wyposażone w radialny zacisk hamulcowy ze stabilnym i długim wspornikiem · nie umożliwia demontażu goleni widelca.
Zalety: niedrogie uzupełnienie podstawowego podnośnika tylnego · łatwe podnoszenie części przedniej w celu demontażu koła lub zimowania.
Porady dotyczące użytkowania dla początkujących
Korzystanie z podnośników motocyklowych wymaga pewnych zdolności manualnych. O naprawdę bezpiecznym podnoszeniu można mówić wtedy, gdy uprzejmy asystent stawia motocykl do pionu ze stopki bocznej, aby ułatwić wstawienie podnośnika i zapobiec ześlizgnięciu pojazdu. Sprawdzoną alternatywą dla skorego do pomocy kolegi jest przenośny podnośnik koła przedniego. Po prostu wystarczy go wsunąć – gotowe. Wtedy obie ręce pozostają wolne do pracy z podnośnikiem koła tylnego.
Uwaga: Oprócz tego musisz zwracać uwagę na to, aby podłoże było stabilne, płaskie i w miarę gładkie. W przeciwnym razie motocykl nie będzie stał bezpiecznie. Zachowuj ostrożność podczas wstawiania podnośnika. Chyba nie chcesz zarysować swojego pięknego motocykla, prawda?
Centrum Techniczne Luis
Jeśli masz pytanie techniczne dotyczące swojego motocykla, skontaktuj się z naszym Centrum Technicznym. Ma ono doświadczenie, odpowiednie źródła i zna mnóstwo adresów.
Pamiętaj!
Porady dla majsterkowiczów to ogólne praktyki, które mogą nie być odpowiednie dla wszystkich pojazdów lub poszczególnych elementów. Panujące u Ciebie warunki w niektórych przypadkach mogą być zgoła inne, dlatego nie możemy całkowicie zagwarantować adekwatności informacji podanych w poradach dla majsterkowiczów.
Dziękujemy za wyrozumiałość.