Montaż stelaża EVO na kufry na motocyklu
Maksymalną elastyczność zapewniają systemy stelaży Quick-Lock niemieckiego producenta SW-Motech. W razie potrzeby stelaże na kufry można zdjąć bez użycia narzędzi dzięki szybkozłączkom.
- Motocyklowy system bagażowy Quick-Lock
- Montaż stelaża EVO na kufry – tak wiec idzie
- 01 – Przygotowanie do montażu
- 02 – Montaż łącznika mocującego – bagażnik
- 03 – Montaż łącznika mocującego
- 04 – Montaż szybkozłączek na stelażach bocznych
- 05 – Montaż stelaża bocznego na łączniku mocującym
- 06 – Łącznik poprzeczny
- 07 – Przykręcanie adaptera do kufrów aluminiowych TRAX
- 08 – Zakładanie kufrów bocznych
- 09 – Montaż stelaża centralnego ALU-RACK
- Technika szybkozłączek
- Łącznik poprzeczny i przenoszenie kierunkowskazów
- Kwestia obciążenia
powered by SW-Motech
Motocyklowy system bagażowy Quick-Lock
Jeżeli chcesz zachować elastyczność w wyborze swoich kufrów motocyklowych i poszukujesz stelaża bocznego, który w razie potrzeby (np. u celu podróży na urlop) można szybko i bez użycia narzędzi zdjąć z pojazdu, to niemiecki producent SW-Motech oferuje doskonały system. Poza bardzo dobrą jakością wykonania stelaż SW-Motech EVO na kufry ma dwie istotne zalety: po pierwsze może zostać zdemontowany w ciągu kilku sekund za pomocą 6–8 szybkozłączek, a po drugie za pośrednictwem różnych adapterów można na nim zamocować kufry wielu popularnych na rynku marek. Takie rozwiązanie umożliwia np. bezproblemowe dalsze wykorzystywanie posiadanych już kufrów innego producenta – z całą pewnością montaż tego elastycznego systemu podnosi wartość odsprzedaży pojazdu. Stelaż na kufer centralny z linii produktów SW-Motech, tzw. ALU-RACK, doskonale dopasowuje się pod kątem designu do motocykli obecnej generacji i nie stanowi już pewnego rodzaju „ciała obcego” na maszynie.
Montaż stelaża EVO na kufry z kuframi TRAX ADV na motocyklu BMW S 1000 XR
Montaż stelaża EVO na kufry – tak wiec idzie
01 – Przygotowanie do montażu
Do montażu potrzebujesz dostatecznej ilości miejsca oraz powierzchni do odkładania elementów. Warto dysponować zestawem dobrych kluczy nasadowych (skrzynką z grzechotką) oraz w miarę możliwości kluczem dynamometrycznym. W pierwszej kolejności sprawdź kompletność elementów montażowych. Wykorzystaj do tego celu zawartą w dostawie instrukcję montażu i posortuj elementy odpowiednio do zdefiniowanych grup elementów. Wiele informacji jest przedstawianych w postaci ilustracji zamiast tekstu. Sprawdź na ilustracjach, czy montaż wiąże się z jakimiś szczególnymi czynnościami, np. koniecznością przełożenia kierunkowskazów. Firma SW-Motech zazwyczaj dąży w trakcie projektowania stelaży do uniknięcia konieczności modyfikowania motocykla.
02 – Montaż łącznika mocującego – bagażnik
Bezpiecznie podnieś pojazd (np. na stopce centralnej). Zacznij od montażu łączników mocujących na uchwycie do siedzenia pasażera. W instrukcji montażu zwracaj uwagę na różne znajdujące się w niej ewentualne warianty demontażu dotyczące poszczególnych wersji modelu pojazdu. Zasadniczo podczas montażu śruby muszą być najpierw dokręcane jedynie ręcznie. Następnie po zakończonym montażu stelaż jest wpierw ustawiany bez naprężeń, zanim wszystkie połączenia śrubowe zostaną dokręcone z użyciem momentów dokręcania podanych w instrukcji montażu. Zachowanie takiej kolejności jest ważne, aby uniknąć uszkodzeń stelaża powodowanych przez wibracje oraz uzyskać symetryczny wygląd.
03 – Montaż łącznika mocującego
W następnej kolejności odbywa się mocowanie blach podnóżków. Do tego używasz odpowiednich elementów z odpowiedniej grupy elementów.
04 – Montaż szybkozłączek na stelażach bocznych
Teraz właściwe stelaże boczne są wyposażane w szybkozłączki. Szybkozłączki są wkładane do wyprofilowanych otworów na końcach wsporników. Aby system odznaczał się niską tolerancją, szybkozłączki są niekiedy wkładane do wsporników z niewielkim naciskiem. Zwracaj przy tym uwagę na prawidłowy kierunek wkładania. W następnej kolejności szybkozłączka jest po przeciwnej stronie zabezpieczana przed wypadnięciem ze wspornika za pomocą pierścienia zabezpieczającego. W tym przypadku również musisz zwracać uwagę na to, aby pierścienie zostały zamontowane prawidłowo.
Wskazówka: usunięcie założonych pierścieni zabezpieczających nie jest już możliwe.
05 – Montaż stelaża bocznego na łączniku mocującym
Zatrzaśnij teraz lewy i prawy stelaż na zamontowanych łącznikach mocujących. Wsporniki boczne muszą przy tym prawidłowo przylegać do blach mocujących. Teraz musisz ustawić dokręcone ręcznie łączniki mocujące w taki sposób, aby wsporniki były na nich zamocowane bez żadnych naprężeń. Następnie dokręć śruby łączników mocujących z użyciem przewidzianych dla nich momentów dokręcania.
06 – Łącznik poprzeczny
Teraz do tylnego błotnika jest mocowany tak zwany łącznik poprzeczny. Zdejmij w tym celu tablicę rejestracyjną, załóż za nią łącznik poprzeczny, a następnie zamontuj oba elementy w pierwotnym położeniu (więcej na ten temat poniżej).
Potem łącznik poprzeczny zostaje połączony ze stelażem bocznym.
07 – Przykręcanie adaptera do kufrów aluminiowych TRAX
Teraz można dokręcić pozostałe śruby. Prawidłowe momenty dokręcania znajdują się w instrukcji montażu. Na sam koniec stelaż boczny jest jeszcze wyposażany w odpowiedni adapter do kufrów TRAX.
08 – Zakładanie kufrów bocznych
Po zamontowaniu komponentów należy zawiesić kufry na stelażach bocznych, aby skontrolować ich działanie.
09 – Montaż stelaża centralnego ALU-RACK
Stelaże boczne mogą być opcjonalnie łączone ze stelażem ALU-RACK lub za jego pomocą rozszerzane. Sprawdź stelaż pod kątem stabilności oraz dostatecznego odstępu od elementów owiewek i układu wydechowego. Teraz po mniej więcej 45–60 minutach „majsterkowania” możesz przekonać się na własnej skórze o elastyczności, jaką zyskujesz ze stelażem EVO na kufry. Zatrzaskuj oraz odczepiaj kufry i stelaże, przemieniając w ten sposób w mgnieniu oka swój motocykl w motocykl turystyczny! W razie potrzeby jedną szybkozłączkę można zastąpić zamykanym na kluczyk zabezpieczeniem antykradzieżowym. Opcjonalnie dostępny jest również zestaw śrub do stałego montażu stelaża na kufry.
Technika szybkozłączek
Stelaż EVO na kufry działa w oparciu o technikę szybkozłączek. Obrót trzpienia ustalającego powoduje naprężenie podkładek talerzowych (zamknięcie bagnetowe).
Łącznik poprzeczny i przenoszenie kierunkowskazów
Łącznik poprzeczny należy zawsze montować na samym końcu. Poprzez kliknięcie łącznika poprzecznego można w ten sposób zawsze znaleźć dokładną pozycję mocowania na błotniku. W przypadku starszych modeli często brak jest jednoznacznej pozycji tablicy rejestracyjnej na błotniku. W takich sytuacjach trzeba wywiercić 2 otwory, podobnie jak ma to miejsce w trakcie mocowania tablicy rejestracyjnej. Łącznik poprzeczny służy do obustronnego podpierania lewego i prawego stelaża bocznego w celu zapewnienia całemu systemowi wymaganej stabilności. Z tego względu producent zabrania mocowania tylko jednej strony stelaża do łączników mocujących. Czasem można odnieść mylne wrażenie, że błotnik z tworzywa sztucznego nie jest dostatecznie stabilny. Tak jednak nie jest, gdyż błotnik służy jedynie jako dodatkowy punkt mocowania. Jeśli zachodzi potrzeba przeniesienia kierunkowskazów, łącznik poprzeczny służy często jako nowy punkt mocowania dla przeniesionych kierunkowskazów. Nie jest tak w przypadku modelu pokazanego po lewej stronie (CB 1300). W przypadku motocykla BMW S 1000 XR zmiana pozycji kierunkowskazów nie jest konieczna.
Kwestia obciążenia
Przestrzegaj informacji dotyczących obciążenia podanych przez producenta kufra. Specjaliści w dziedzinie stelaży z firmy SW-Motech regulują kwestię obciążenia za pośrednictwem informacji znajdujących się na produktach lub w instrukcji montażu. Zasadniczo można powiedzieć, że obciążenie dla kufra bocznego jest wyższe niż w przypadku kufra centralnego. Wynika to z lepszego rozkładu sił wywieranych przez stelaż boczny na ramę motocykla. Kufer centralny powinien zwykle służyć do przechowywania odzieży i kasków. Kufer boczny nadaje się do przechowywania ciężkich elementów bagażu oraz bagażu dodatkowego.
Centrum Techniczne Luis
Jeśli masz pytanie techniczne dotyczące swojego motocykla, skontaktuj się z naszym Centrum Technicznym. Ma ono doświadczenie, odpowiednie źródła i zna mnóstwo adresów.
Pamiętaj!
Porady dla majsterkowiczów to ogólne praktyki, które mogą nie być odpowiednie dla wszystkich pojazdów lub poszczególnych elementów. Panujące u Ciebie warunki w niektórych przypadkach mogą być zgoła inne, dlatego nie możemy całkowicie zagwarantować adekwatności informacji podanych w poradach dla majsterkowiczów.
Dziękujemy za wyrozumiałość.