Doskonała widoczność wstecz
Doskonały widok w lusterku wstecznym? W przypadku wielu motocykli wciąż tak nie jest. Przedstawiamy tutaj, jak prawidłowo zmodyfikować lusterko wsteczne.
Prawidłowa modyfikacja lusterka wstecznego
Nieustannie docierają do nas maile z pytaniami dotyczącymi lusterek wstecznych: jakiego lusterka mogę używać w swoim motocyklu? Jak je zamocować? Czy potrzebny jest adapter? Czy pasują lusterka na końcówkę kierownicy? Niestety my też nie jesteśmy w stanie sprawdzić w żadnej książce, które lusterko pasuje na jaki motocykl. Dlatego należy przyjrzeć się oryginalnym lusterkom motocykla, ich mocowaniom i warunkom na ramie (np. zamontowane już kierunkowskazy na końcówkach kierownicy lub osłony dłoni).
Lusterko na osprzęcie kierownicy
Aby dokładnie sprawdzić, czy dane lusterko wymienne będzie pasować na osprzęt kierownicy motocykla, należy po prostu odkręcić zamontowane lusterko i zmierzyć suwmiarką średnicę gwintu (ilustracja 1), sprawdzianem gwintowym skok gwintu (ilustracja 2) oraz ewentualnie długość szyjki (długość gwintu, ilustracja 3).
Następnie należy sprawdzić, czy chodzi o zwykły gwint prawy czy też o gwint lewy. W przypadku gwintu lewego na nakrętce znajduje się nacięcie, prawe lusterko na kierownicę w modelach np. Yamahy ma zazwyczaj gwint lewy.
Motocykle japońskie o pojemności powyżej 125 ccm mają z reguły gwint o średnicy 10 mm i skokiem 1,25 (sposób zapisu: M10 x 1,25). Natomiast skutery i małe maszyny mają często gwint M8, który niekiedy przechodzi przez osprzęt kierownicy (ilustracja 5). Gwint przelotowy znajduje się również w wielu Harleyach (ilustracja 6) lub starszych maszynach 2-zaworowych BMW.
W przypadku nowych motocykli BMW z krótkim gwintem średnica gwintu wynosi wprawdzie 10 mm, ale skok 1,5 mm; w takiej sytuacji można zastosować krótki adapter.
Wiele naszych lusterek na kierownicę dostarczamy w komplecie z dodatkowym adapterem do gwintu lewego i Harleya, dzięki czemu nie trzeba niczego dokupować.
Dla funkcjonalności lusterka ważne są długość ramienia i ustawienie. Lusterka z krótkim ramieniem nadają się tylko do bardzo szerokich lub bardzo wysokich kierownic, przy krótkiej kierownicy rękaw kurtki przesłaniałby część powierzchni lusterka.
Po prawidłowym ustawieniu lusterka należy dokładnie dokręcić lusterko na osprzęcie kierownicy. Robi się to albo od dołu w przypadku gwintu przelotowego, albo od góry przy użyciu nakrętki kontrującej.
Niekiedy w Harleyu można zamocować również zwykłe lusterko, bez adaptera, za pomocą przekładanej od dołu śruby, jeżeli pasuje gwint. Kropla (średnio mocnego) środka do zabezpieczania gwintów zapobiega obluzowaniu pod wpływem wibracji.
Następnie ustawić korpus lusterka w taki sposób, aby zapewniało optymalną widoczność ruchu drogowego za pojazdem. Niektóre lusterka mają na przegubie kulowym korpusu dodatkową nakrętkę mocującą, którą można nieco mocniej dokręcić, jeżeli pęd powietrza odchyla korpusu lusterka.
Lusterka na końcówki kierownicy
Chcąc zachować wyeksponowaną prostą linię motocykla, na przykład w modelu Fighter lub Cafe Racer, często montuje się lusterka na końcówkę kierownicy. Nad czy pod kierownicą – to już kwestia gustu. Dozwolone są obydwa warianty, dopóki nie ograniczają skrętu kierownicy i nie utrudniają widoczności z tyłu. Takie lusterko mocuje się albo na zewnątrz rury kierownicy, albo przy użyciu zacisku wewnętrznego.
W przypadku zacisku zewnętrznego musi oczywiście pozostać dość miejsca na manetki i armaturę. Ewentualnie należy je przesunąć ku środkowi kierownicy.
Zacisk wewnętrzny można zamontować tylko w rurze kierownicy, która jest wewnątrz pusta. Nie może się tam znajdować np. tuleja gwintowana od oryginalnych końcówek kierownicy. Jeżeli jest w niej tuleja, należy sprawdzić, czy możliwe będzie jej wyjęcie – nie każdą tuleję da się zdemontować.
Trzecia możliwość to specjalne końcówki kierownicy z zaciskiem metalowym, mocowane w kierownicy, na których montuje się lusterko na końcówkę kierownicy.
Końcówki kierownicy z zaciskiem gumowym nie nadają się niestety do montowania lusterka, ponieważ obracałby się w kierownicy. Prosimy używać tylko odpowiednich adapterów końcówek kierownicy z zaciskiem metalowym.
Lusterka mont. na owiewk.
W przypadku uszkodzenia oryginalnego lusterka na owiewkę lub wymiany na smukłe, eleganckie lusterko aluminiowe należy najpierw sprawdzić, jakie możliwości mocowania oferuje owiewka. Kluczowe znaczenie ma odstęp między otworami na śruby oraz umiejscowienie otworów w stosunku do wygięcia ramienia lusterka.
Następnie należy porównać, czy stopka adaptera wybranego lusterka odpowiada odstępowi między otworami na śruby (zazwyczaj są różne otwory podłużne) i czy można zamocować lusterko z adapterem pod wybranym kątem na owiewce.
Modułowy system lusterek gazzini
Kto ma ochotę samodzielnie skomponować optymalne lusterko dla swojego motocykla, ten znajdzie w ofercie gazzini genialny system modułowy. Różnokształtne obudowy lusterek, różnej długości ramiona i różne mocowania do osprzętu kierownicy, końcówkę kierownicy lub owiewkę można dowolnie kombinować i łączyć ze sobą. W taki sposób można przygotować idealne lusterka pod kątem indywidualnych preferencji albo w przypadku modyfikacji i zmiany modelu dostosować posiadane elementy do nowego pojazdu (ilustracja 18).
1. = wybrać sposób montażu
2. = wybrać ramię lusterka
3. = wybrać kształt lusterka
1. a) = końcówka kierownicy z gniazdem przegubu
1. b) = adapter do osprzętu kierownicy
1. c) = przegub lusterka (dostępny w wersji: M10x1.25 gwint prawy; M10x1.25 gwint lewy; M10x1.5 gwint prawy; M8x1.25 gwint prawy)
2. a) = krótkie
2. b) = średnie
2. c) = długie
3. a) = okrągły
3. b) = owalny
3. c) = ośmiokątny
3. d) = kwadratowy
Problemy z wibracjami
Jeżeli wibracje zakłócają dobrą widoczność w lusterku, można podjąć różne środki zapobiegawcze. Ze względu na naturę wibracji są trudno obliczalne, dlatego zawsze wskazane jest przeprowadzenie próby. Po pierwsze należy ustalić, czy wibracje maszyny są zjawiskiem normalnym. Nadmierne wibracje mogą wskazywać np. na obluzowanie mocowania silnika albo usterkę samego silnika. Największy dyskomfort wibracje powodują zazwyczaj na prostej, krótkiej kierownicy; natomiast na zakrzywionej, szerokiej kierownicy mają tendencję do „gubienia się”. A zatem również dobór kierownicy do danego motocykla może mieć wpływ na to, czy irytujące mrowienie przy określonych obrotach będzie powodować drętwienie palców i psuć widok w lusterku. W podstawach niektórych lusterek są montowane ciężarki niwelujące drgania, złożone z regulowanej sprężyny i gwintu.
Na armaturze można również umieścić ciężarek niwelujący drgania pod podstawą lusterka, który stabilizuje lusterko na gumie.
A co mówi na to TÜV? (Obowiązuje tylko w Niemczech)
O czym należy koniecznie pamiętać przy zakupie nowych lusterek wstecznych:
Współczesne motocykle mają z reguły homologację typu WE (patrz wpis w dowodzie rejestracyjnym, rubryka „K”. Numer zaczyna się od litery „e”). W przypadku tych motocykli wolno montować wyłącznie lusterka ze znakiem homologacji E. Jeżeli lusterko jest opatrzone znakiem homologacji, wówczas ma również wymaganą wielkość 69 cm² i jest tym samym dopuszczone. Pojazdy zarejestrowane po raz pierwszy przed 17.06.2003 r. nie mają zazwyczaj homologacji typu WE (patrz w nowym dowodzie rejestracyjnym, rubryka „K” lub w starszych dowodach rejestracyjnych str. 4). W tych motocyklach wystarczająca jest powierzchnia lusterka 60 cm².
Centrum Techniczne Luis
Jeśli masz pytanie techniczne dotyczące swojego motocykla, skontaktuj się z naszym Centrum Technicznym. Ma ono doświadczenie, odpowiednie źródła i zna mnóstwo adresów.
Pamiętaj!
Porady dla majsterkowiczów to ogólne praktyki, które mogą nie być odpowiednie dla wszystkich pojazdów lub poszczególnych elementów. Panujące u Ciebie warunki w niektórych przypadkach mogą być zgoła inne, dlatego nie możemy całkowicie zagwarantować adekwatności informacji podanych w poradach dla majsterkowiczów.
Dziękujemy za wyrozumiałość.