Owijanie rur kolektora taśmą termoizolacyjną
Uważasz, że taśma termoizolacyjna na kolektorze to fajna sprawa? To w takim razie obandażuj swój motocykl samodzielnie – wspomagając się tą instrukcją.
- Owijanie kolektora wydechowego
- Dlaczego w ogóle owijać?
- Przygotowanie
- Fachowe „ubieranie” wydechu – tak wiec idzie
- 01 – Namaczanie taśmy
- 02 – Zaznaczanie
- 03 – Nawijanie
- 04 – Równomierne nawijanie
- 05 – Koniec nawijania
- 06 – Zastosować opaski kablowe ze stali nierdzewnej
- 07 – Mocowanie za pomocą drutu
- 08 – Ponowny montaż układu wydechowego na motocyklu
- 09 – Gotowe!
- Dodatkowe porady dla prawdziwych majsterkowiczów
powered by Silent Sport
Uwaga: jeśli układ wydechowy jest demontowany, potrzebujesz nowych uszczelek wydechu.
Owijanie kolektora wydechowego
Auspuffkrümmer mit Hitzeschutzband zu umwickeln, hat sich im Customizing als optische „Tuningmaßnahme“ fest etabliert. Aber es gibt auch handfeste technische Gründe für den Auspuffwickel. Hier zeigen wir, wie man den Auspuff gekonnt einkleidet. Was erstmal sehr simpel wirkt, ist nämlich gar nicht so einfach, wenn das Ergebnis überzeugen soll.
Owijanie kolektora wydechowego taśmą termoizolacyjną to „tuning wizualny” o ugruntowanej pozycji w przypadku personalizacji motocykli. Ale owijanie układu wydechowego ma również całkiem konkretne powody techniczne. W tej poradzie przedstawiamy metodę fachowego „ubierania” układu wydechowego. Albowiem to, co na pierwszy rzut oka wydaje się proste, wcale nie jest takie łatwe, jeśli rezultat ma być satysfakcjonujący.
Narzędzia: klucze imbusowe, nożyce, klucze nasadowe, obcinaczki boczne, szczypce do opasek zaciskowych
Dlaczego w ogóle owijać?
Pomijając efekt „rozrywkowy”, taśma do owijania ma również kilka zalet pod kątem technicznym. Jak już podpowiada sama jej nazwa, taśma termoizolacyjna działa jak warstwa izolacji, która zatrzymuje ciepło spalin w układzie wydechowym. Dzięki temu chroni i tak już gorący silnik przed dodatkowym podgrzewaniem z zewnątrz, przyspiesza odprowadzanie pozostałości spalania, a dodatkowo chroni kierowcę oraz jego odzież przed skutkami przypadkowego kontaktu z układem wydechowym o temperaturze sięgającej kilku setek stopni.
Przygotowanie
W sklepie Louis taśmy Silent Sport są dostępne w czterech kolorach, dzięki czemu umożliwiają dopasowanie taśmy do koncepcji pojazdu. Długość taśmy celowo wynosi całkiem spore 10 metrów, gdyż zaczynanie nowej rolki w samym środku nawijania jest irytujące, a efekt nigdy nie będzie wyglądać dobrze.
Kilka porad przed rozpoczęciem: najpierw będziesz potrzebować naczynia z czystą i zimną wodą. Oprócz tego przygotuj obejmy, opaski zaciskowe oraz nierdzewny drut do owijania. Oczywiście będziesz również potrzebować narzędzi do zdemontowania rur wydechowych. Z ich pomocą znacznie ułatwisz sobie pracę związaną z nawijaniem. Chyba że za każdym razem zamierzasz przepychać taśmę o całej długości między silnikiem i kolektorem? Rzecz jasna jeśli nie da się inaczej, taśmę termoizolacyjną można również nawijać na zamontowanym układzie wydechowym.
Fachowe „ubieranie” wydechu – tak wiec idzie
01 – Namaczanie taśmy
Sprawne nawijanie wymaga zapewnienia taśmie długiej kąpieli (może to być nawet cała noc), aby stała się ona bardziej miękka, giętka, rozciągliwa, a równocześnie nie mogła się ślizgać. Dobre rzeczy wymagają czasu! Owijanie na mokro wiąże się z okropną papraniną. Mokra taśma może silnie farbować. Dlatego noś rękawice i odzież roboczą. Nawijanie taśmy jest również możliwe na sucho, ale gdy mokra taśma później podczas schnięcia zacznie się kurczyć i ciasno układać wokół kolektora, będziesz dłużej cieszyć się z wykonanej przez siebie pracy.
02 – Zaznaczanie
Kolektor musi być czysty przed montażem. Zardzewiałe miejsca muszą zostać usunięte, aby kolektor nie mógł w dalszym ciągu niepostrzeżenie rdzewieć pod taśmą termoizolacyjną. Prawidłowe usuwanie rdzy zostało opisane w poradzie „zrób to sam” Usuwanie korozji.
Przed zdjęciem tłumika końcowego z kolektora wydechowego wskazane jest zaznaczenie markerem odległości, na jaką obie rury są w siebie włożone, aby później wiedzieć, dokąd można nawijać taśmę.
03 – Nawijanie
Zawsze rozpoczynaj nawijanie od strony tłumika w taki sposób, aby poszczególne zwoje nakładały się na siebie jak dachówki. Taka metoda nawijania zapewnia najmniejszą powierzchnię oporu pędowi powietrza, deszczowi lub unoszonym w powietrze kamyczkom – i odpowiednio dłuższą wytrzymałość. W celu uzyskania dokładnego i prostego zakończenia pierwszy zwój układasz pod kątem prostym. Natomiast od drugiego zwoju ciągniesz taśmę ukośnie.
Zwracaj uwagę na to, aby między zwojami nie powstawały przerwy. Jeżeli początkowy fragment został nawinięty zgodnie z Twoimi oczekiwaniami, mocujesz go za pomocą obejmy lub tymczasowej opaski zaciskowej (ostatnie rozwiązanie jest najszybsze).
04 – Równomierne nawijanie
Od tego momentu powtarzasz nawijanie zwojów tak długo, aż dotrzesz do oznaczenia końcowego. Pamiętaj o tym, aby taśma zawsze była naprężona, przykładaj również wagę do tego, aby wykonywać równe zwoje.
Najprostszym sposobem jest pozostawienie rolki taśmy w wodzie i obracanie układem wydechowym w celu nawijania. W ten sposób możesz unikać zaplątania taśmy.
Uwaga: dla własnego dobra zwracaj uwagę na to, aby ruchome części pozostawały ruchome, a wycięcia lub odejścia z układu wydechowego były precyzyjnie omijane.
05 – Koniec nawijania
Jeśli udało Ci się dotrzeć do końca, odetnij końcówkę taśmy. Ale ostrożnie: nie odcinaj jej zbyt krótko. Wcześniej dokładnie zmierz długość!
Ostatni zwój, dokładnie tak samo jak pierwszy, jest układany prostopadle do rury i potem mocowany – najpierw za pomocą opaski zaciskowej.
06 – Zastosować opaski kablowe ze stali nierdzewnej
Finalne mocowanie należy wykonać za pomocą metalowego materiału. Z użyciem obejmy zaciskowej lub opaski zaciskowej ze stali szlachetnej.
Dla perfekcjonistów istnieje jeszcze ładniejsza metoda ostatecznego mocowania: za pomocą drutu. Trzeba tutaj wyraźnie podkreślić, że ten wariant jest dla zaawansowanych.
07 – Mocowanie za pomocą drutu
Zakańczanie z użyciem drutu to mozolne przedsięwzięcie, jednak jest ono nagradzane lepszym efektem „wow” oraz ogólnym podziwem w trakcie następnego spotkania. Przekonaj się! Trzeba jednak przyznać, że jest to niewykonalne z całkowitym brakiem talentu i bez niewielkiej skłonności do karania samego siebie...
Najpierw wykonuje się pętlę z drutu, zakłada ją w poprzek kierunku nawijania lub równolegle do rury na taśmę z tkaniny i kilkukrotnie owija taśmę.
Następnie można zdjąć prowizoryczną opaskę zaciskową.
Po wykonaniu kilku położonych jak najbliżej siebie zwojów drut zostaje odcięty, a koniec drutu jest przeciągany przez pętlę.
Na koniec pętla jest zaciskana szczypcami, tak aby zniknęła pod nawiniętą taśmą.
Wystający drut jest potem odcinany, najlepiej za pomocą obcinaczek bocznych.
08 – Ponowny montaż układu wydechowego na motocyklu
Teraz układ wydechowy jest ponownie montowany na motocyklu. W tym celu stosuj zawsze nową uszczelkę wydechu, o ile taka jest obecna.
09 – Gotowe!
Gdy już z wszystkim się uporasz, przychodzi kolej na odpalenie maszyny i dłuższą przejażdżkę. Z początku układ wydechowy będzie porządnie kopcić.
Aby zbytnio nie zwracać na siebie uwagi, zamiast przejażdżki przez centrum miasta warto wybrać się na trasę przez mniej zaludnioną okolicę.
Dodatkowe porady dla prawdziwych majsterkowiczów
Technika nawijania dwukolorowego
Wzbogacanie motocykla o akcenty wizualne to świetna sprawa. W ten sposób zyskujesz znacznie wyższy stopień indywidualności i o wiele bardziej wybijasz się ponad tłum. Technika nawijania dwukolorowego to świetny przykład na to, jak dużo można osiągnąć przy stosunkowo niewielkim wysiłku. W tym celu po prostu nawijaj dwie taśmy termoizolacyjne o różnych kolorach obok siebie wokół kolektora(-ów) wydechowego(-ych). Początek może okazać się trochę trudniejszy, bowiem musisz pracować bardzo równomiernie i dokładnie, ale gra jest warta świeczki... Przekonaj się!
Centrum Techniczne Luis
Jeśli masz pytanie techniczne dotyczące swojego motocykla, skontaktuj się z naszym Centrum Technicznym. Ma ono doświadczenie, odpowiednie źródła i zna mnóstwo adresów.
Pamiętaj!
Porady dla majsterkowiczów to ogólne praktyki, które mogą nie być odpowiednie dla wszystkich pojazdów lub poszczególnych elementów. Panujące u Ciebie warunki w niektórych przypadkach mogą być zgoła inne, dlatego nie możemy całkowicie zagwarantować adekwatności informacji podanych w poradach dla majsterkowiczów.
Dziękujemy za wyrozumiałość.