Narzędzia do Twojego warsztatu motocyklowego 

Własnoręczne dłubanie przy motocyklu, wykonywanie prac konserwacyjnych i montowanie elementów wyposażenia – potrzeba do tego jedynie instrukcji serwisowej, możliwości spokojnej pracy oraz rozsądnych narzędzi. 

Narzędzia do Twojego warsztatu motocyklowego
Louis How To Videos

Uwaga: Filmy są w języku niemieckim.



Wiedza podstawowa o narzędziach

Liczne proste prace konserwacyjne przy motocyklu można z łatwością wykonać samodzielnie, a niektóre elementy wyposażenia można zamontować bez kosztownej wizyty w warsztacie, jeśli dysponuje się trzema rzeczami: instrukcją serwisową posiadanego pojazdu, możliwością spokojnej pracy oraz rozsądnymi narzędziami. Często jest tak, że akurat niedoświadczonym majsterkowiczom brakuje (jeszcze) tych ostatnich. Przypadkowa kolekcja amatorskich wkrętaków, tanie szczypce do pomp wodnych i tępe obcęgi, a do tego kilka niskiej jakości kluczy płaskich przynoszą ich użytkownikowi więcej frustracji niż przyjemności. Niemniej z rozsądnym zestawem narzędzi o wysokiej jakości samodzielne majsterkowanie może sprawiać wiele satysfakcji, a na dodatek pomagać w oszczędzaniu pieniędzy.

Podstawowe wyposażenie do majsterkowania

W pierwszym rzędzie za mniej niż równowartość jednej roboczogodziny mechanika warto wyposażyć się w dobry, trochę obszerniejszy zestaw kluczy nasadowych („skrzynkę z grzechotką”) z dużą (1/2″ lub 3/8″) i małą (1/4″) grzechotką, licznymi nasadkami, bitami, uchwytami do bitów, przegubami oraz przedłużkami. Za pomocą takiego zestawu można odkręcić większości połączeń śrubowych na motocyklu, również takich, które znajdują się w ukrytych miejscach. To wcale nie musi być szalenie drogi sprzęt dla profesjonalistów, ale na pewno musi być wykonany ze stali chromowo-wanadowej.

Ilustr. 1 a: Zestaw kluczy nasadowych

Ilustr. 1 a: Zestaw kluczy nasadowych

Ilustr. 1 b: Zestaw kluczy płasko-ocz. metr.

Ilustr. 1 b: Zestaw kluczy płasko-ocz. metr.

Ilustr. 2 a: Kompletny zestaw

Ilustr. 2 a: Kompletny zestaw

Ilustr. 2 b: Kompletny zestaw

Ilustr. 2 b: Kompletny zestaw

(Ilustr. 1: zestaw metrycznych kluczy nasadowych i zestaw kluczy płaskich to rzecz nieodzowna...)

(Ilustr. 2: ...lub kompletna skrzynka narzędziowa z zestawami narzędzi metrycznych lub calowych.)

Przydatnym rozwiązaniem są nasadki z profilem flank-drive, który umożliwia zapobieganie „wyrobieniu” śrub sześciokątnych oraz – jeśli już do tego dojdzie – nawet odkręcenie niektórych z nich: np. zestaw kluczy nasadowych Rothewald (ilustr. 1 a). Często do kontrowania nakrętek jest potrzebne drugie narzędzie. Dlatego nieodzowny jest również duży zestaw kluczy płasko-oczkowych (ilustr. 1 b). Można też zdecydować się na kompletną skrzynkę narzędziową, np. firmy Rothewald z kluczami płasko-oczkowymi, wkrętakami, szczypcami oraz dodatkową grzechotką 3/8″ (średniej wielkości) (ilustr. 2 a). 

Ilustr. 3 a: Szczypce

Ilustr. 3 a: Szczypce

Ilustr. 3 b: średniego młotka ok. 300 g.

Ilustr. 3 b: średniego młotka ok. 300 g.

Ilustr. 3 c: Miernik wielofunkcyjny LED

Ilustr. 3 c: Miernik wielofunkcyjny LED

Ilustr. 3 d: Zestaw końcówek kablowych z pasującym narzędziem do zaciskania

Ilustr. 3 d: Zestaw końcówek kablowych z pasującym narzędziem do zaciskania

Ilustr. 3 e: Taśma izolacyjna samozgrzewająca

Ilustr. 3 e: Taśma izolacyjna samozgrzewająca

Ilustr. 3 f: Zestaw szczotek

Ilustr. 3 f: Zestaw szczotek

(Ilustr. 3: zawsze przydatne są szczypce, młotek, wielofunkcyjny tester diodowy, zestaw wtyków japońskich, zestaw szczotek oraz rzecz jasna samowulkanizująca taśma izolacyjna.)

Posiadacze motocykli Harley lub klasycznych motocykli angielskich potrzebują oczywiście narzędzi calowych. To zadanie spełnia np. zestaw narzędzi calowych Rothewald z kluczami płasko-oczkowymi i kluczami imbusowymi z łbem kulowym (ilustr. 2 b).

Ilustr. 4: suwmiarka cyfrowa

Ilustr. 4: suwmiarka cyfrowa 

Dodatkowo powinny być do dyspozycji następujące narzędzia: zestaw szczypiec, np. marki KNIPEX (rys. 3 a), średni młotek (ok. 300 g, np. marki Gedore (rys. 3 b)), miernik wielofunkcyjny do niezawodnego wykrywania napięcia i błędów w układzie elektrycznym (rys. 3 c), zestaw końcówek kablowych z odpowiednimi szczypcami ściskającymi (rys. 3 d), rolka samozgrzewającej taśmy izolacyjnej (rys. 3 e), zestaw szczotek do usuwania brudu i korozji (rys. 3 f) i suwmiarka do wykonywania pomiarów (rys. 4).

Rozszerzone wyposażenie do warsztatu

Chociaż za pomocą bitów z zestawu kluczy nasadowych można również wkręcać i wykręcać wkręty z rowkiem prostym, krzyżowym oraz śruby imbusowe, to jednak czasem preferowana jest praca z użyciem zwykłych wkrętaków, gdyż są one bardziej wytrzymałe (ilustr. 5 a). Jeśli na motocyklu znajduje się wiele wkrętów z rowkiem krzyżowym lub prostym, bardzo przydatnym narzędziem jest klucz udarowy (ilustr. 5 b), ponieważ takie wkręty są często bardzo trudne do wykręcenia i bardzo łatwo je „wyrobić”. Trudno dostępne śruby imbusowe najlepiej wykręcać za pomocą obecnie stosunkowo opłacalnych kluczy z głowicą kulową (ilustr. 5 c), np. firmy Rothewald, które można przykładać pod kątem. Do odkręcania zablokowanych elementów na pojeździe przydaje się nieraz luzujące uderzenie gumowym lub plastikowym młotkiem (ilustr. 5 d). Zastosowanie stalowego młotka warsztatowego byłoby tutaj rozwiązaniem raczej fatalnym w skutkach...

Ilustr. 5 a: Zestaw wkrętaków

Ilustr. 5 a: Zestaw wkrętaków

Ilustr. 5 b: Zestaw śrubokrętów udarowych

Ilustr. 5 b: Zestaw śrubokrętów udarowych

Ilustr. 5 c: Zestaw kluczy imbusowych

Ilustr. 5 c: Zestaw kluczy imbusowych

Ilustr. 5 d: Młotek Vario

Ilustr. 5 d: Młotek Vario

(Ilustr. 5: zestaw wkrętaków, klucz udarowy, kilka kluczy imbusowych i młotek gumowo-plastikowy zaliczają się do rozszerzonego wyposażenia warsztatu tak samo jak...)

Prawdopodobnie kiedyś nadejdzie też pora na demontaż elementu pojazdu, który jest zamocowany pierścieniem osadczym sprężynującym, inaczej mówiąc pierścieniem Segera. Do tego zadania są potrzebne specjalne szczypce do pierścieni osadczych sprężynujących (ilustr. 6 a) przeznaczone do pierścieni wewnętrznych i zewnętrznych.

Jeśli np. są planowane prace naprawcze przy silniku, albo też z jakiegoś powodu brakuje odpowiedniego wyczucia w ręce, aby dokręcać śruby stosownie do ich przeznaczenia i rozmiaru, warto dysponować małym i dużym kluczem dynamometrycznym (ilustr. 6 b). Więcej informacji na ten temat znajdziesz w poradzie „zrób to sam” Wiedza podstawowa o kluczach dynamometrycznych.

Ilustr. 6 a: Zes. szczypiec do pierśc. segera

Ilustr. 6 a: Zes. szczypiec do pierśc. segera

Ilustr. 6 b: Duże i małe klucze dynamometryczne

Ilustr. 6 b: Duże i małe klucze dynamometryczne

Ilustr. 6 c: Ładowarka do akumulatora

Ilustr. 6 c: Ładowarka do akumulatora

Ilustr. 6 d: Podnośnik motocyklowy

Ilustr. 6 d: Podnośnik motocyklowy

(Ilustr. 6: ... zestaw szczypców do pierścieni osadczych sprężynujących, jeden „duży” i jeden „mały” klucz dynamometryczny, ładowarka akumulatora i podnośnik motocyklowy.)

Nawet jeśli klucze dynamometryczne wyglądają dość masywnie, to używa się ich wyłącznie do dokręcania, nigdy do odkręcania zablokowanych śrub, gdyż w przeciwnym razie może dojść do uszkodzenia wewnętrznego mechanizmu klucza. W następnej kolejności warto wyposażyć się w ładowarkę akumulatora (ilustr. 6 c), która jest przeznaczona do akumulatora posiadanego motocykla. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w poradzie „zrób to sam” Ładowarki.

Jeśli motocykl nie ma stopki centralnej, warto wyposażyć się w odpowiedni podnośnik (ilustr. 6 d), który umożliwi bezpieczne odstawianie motocykla na czas majsterkowania i sezon zimowy oraz pozwoli na obracanie tylnego koła w celu nasmarowania łańcucha. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w poradzie „zrób to sam” Wiedza podstawowa o podnośnikach. No dobrze, w ten sposób warsztat hobbysty jest już całkiem nieźle wyposażony. Dodatkowe narzędzia są potrzebne dopiero wtedy, gdy trzeba wykonać prace specjalne.


Nasza rekomendacja


Narzędzia specjalne

Ilustr. 7 a: Praska do cof.tłoczków hamulc.

Ilustr. 7 a: Praska do cof.tłoczków hamulc.

Ilustr. 7 b: Odpowietrzacz hamulca

Ilustr. 7 b: Odpowietrzacz hamulca

Ilustr. 7 c: Klucz do filtrów oleju

Ilustr. 7 c: Klucz do filtrów oleju

Ilustr. 7 d: Wakuometr z dwoma lub czterema zegarami

Ilustr. 7 d: Wakuometr z dwoma lub czterema zegarami

Ilustr. 7 e: Tester świec zapłonowych

Ilustr. 7 e: Tester świec zapłonowych

Ilustr. 7 f: Multimetr cyfrowy

Ilustr. 7 f: Multimetr cyfrowy

(Ilustr. 7: do przydatnych narzędzi specjalnych zaliczają się np. praska do cofania tłoczków hamulcowych, przyrząd do odpowietrzania hamulców, przeznaczona do konkretnego modelu nasadka do klucza do filtrów oleju, wakuometr, tester napięcia zapłonowego, cyfrowy multimetr...)

Ilustr. 8: Pilnik do gwintów

Ilustr. 8: Pilnik do gwintów

  • Bardzo praktycznym wyposażeniem do okresowego serwisowania hamulców jest praska do cofania tłoczków hamulcowych (ilustr. 7 a) oraz przyrząd do odpowietrzania hamulców (ilustr. 7 b).
  • Do wymiany wkładów filtrów oleju stosuje się często przeznaczoną do konkretnego modelu nasadkę klucza do filtrów oleju (ilustr. 7 c) do grzechotki 1/2″.
  • Osoba zamierzająca samodzielnie zsynchronizować układ wielogaźnikowy potrzebuje do tego celu wakuometr np. firmy Rothewald z dwoma (ilustr. 7 d) lub czterema zegarami (bez ilustracji).
  • Do wykrywania usterek układu zapłonowego bez ryzyka uszkodzeń instalacji elektrycznej pojazdu stosuje się (stosunkowo opłacalny, nawiasem mówiąc) tester napięcia zapłonowego (ilustr. 7 e).
  • Fortuny nie kosztuje również multimetr, np. firmy Rothewald (ilustr. 7 f), który jest przeznaczony do wykrywania usterek w obwodzie elektrycznym motocykla.
  • Jeśli gwint jakiegoś trzpienia jest uszkodzony, często można go przywrócić za pomocą pilnika do gwintów metrycznych (ilustr. 8).
Ilustr. 9 a: Zestaw do gwintowania

Ilustr. 9 a: Zestaw do gwintowania

Ilustr. 9 b: Siedzisko warsztat na kółkach

Ilustr. 9 b: Siedzisko warsztat na kółkach

(Ilustr. 9: ... oraz zestawy ręcznych gwintowników i narzynek oraz warsztatowy stołek na kółkach.)

Wszystkie osoby posiadające oldtimera lub chętnie zajmujące się niestandardowymi przeróbkami pojazdów są od czasu do czasu zmuszone do naprawiania gwintów lub wykonywania nowych gwintów w samodzielnie wyprodukowanych elementach. To zadanie nie stanowi najmniejszego problemu z dobrym zestawem narzynek i gwintowników (ilustr. 9 a). 

W przeciwieństwie do gwintownika (ilustr. 9 a) pilnik przywraca pierwotny kształt istniejącego materiału, zamiast ten materiał usuwać i tym samym dodatkowo osłabiać gwint. Więcej informacji na temat gwintów znajdziesz w poradzie „zrób to sam” Gwintowanie

Zrelaksowana praca przy motocyklu zwiększa satysfakcję czerpaną ze swojego hobby. Dlatego wygodny stołek na kółkach (ilustr. 9 b) do dłubania przy motocyklu jest rozsądnym uzupełnieniem wyposażenia i w żadnym razie nie stanowi zbędnego luksusu – albowiem prawidłowa pozycja siedząca przed pojazdem jest nie tylko komfortowa, lecz również pomaga w skupionej i rozważnej pracy.


Więcej komfortu podczas majsterkowania

Szczególnie przydatne narzędzia, które nie są co prawda niezbędne, ale sprawiają, że dzień powszedni majsterkowicza staje się znacznie przyjemniejszy. Zestaw kluczy z grzechotką (ilustr. 10 a) to świetna kombinacja grzechotek i kluczy oczkowych. Klucze te można stosować wszędzie tam, gdzie „zwykła” grzechotka jest zbyt duża, np. w ciasnych miejscach na motocyklu.

Ilustr. 10 a: Zest.kluczy płask.z grzechot.oczk.

Ilustr. 10 a: Zest.kluczy płask.z grzechot.oczk.

Ilustr. 10 b: Chwytak magnetyczny z oświetleniem LED

Ilustr. 10 b: Chwytak magnetyczny z oświetleniem LED

Ilustr. 10 c: Miska magnetyczna

Ilustr. 10 c: Miska magnetyczna

Ilustr. 10 d: Magnetyczna listwa narzędziowa

Ilustr. 10 d: Magnetyczna listwa narzędziowa

(Ilustr. 10: zestaw kluczy z grzechotką, chwytak magnetyczny z oświetleniem LED, miska magnetyczna i magnetyczna listwa narzędziowa to komfortowe dodatki.)

Kolejnym atrakcyjnym rozwiązaniem jest chwytak magnetyczny (ilustr. 10 b). Za pomocą tego narzędzia można np. wyciągać nakrętki, które wpadły do miejsc, które bez niego byłyby niedostępne. Dostępne są także chwytaki magnetyczne z oświetleniem LED. Umożliwiają wyszukiwanie małych elementów, które zostały zgubione w ciemnościach.

A żeby w ogóle do tego nie doszło, przydatna jest miska magnetyczna (ilustr. 10 c) na małe elementy. Dzięki połączonym na stałe magnesom w dnie miski nie zgubisz już żadnej śruby, nakrętki ani podkładki.

Podobne rozwiązanie jest dostępne do narzędzi: magnetyczna listwa narzędziowa (ilustr. 10 d). Narzędzia nie walają się już w każdym kącie, a listwa zapewnia ich maksymalną elastyczność i natychmiastową dostępność.

Otwieracz do butelek

Otwieracz do butelek

Najważniejsze narzędzie na koniec

Oczywiście jednego nie może zabraknąć: aby godnie ukoronować dzień majsterkowicza, asortyment narzędzi musi obejmować otwieracz do butelek.


Nasza rekomendacja


Centrum Techniczne Luis

Jeśli masz pytanie techniczne dotyczące swojego motocykla, skontaktuj się z naszym Centrum Technicznym. Ma ono doświadczenie, odpowiednie źródła i zna mnóstwo adresów.

Pamiętaj!

Porady dla majsterkowiczów to ogólne praktyki, które mogą nie być odpowiednie dla wszystkich pojazdów lub poszczególnych elementów. Panujące u Ciebie warunki w niektórych przypadkach mogą być zgoła inne, dlatego nie możemy całkowicie zagwarantować adekwatności informacji podanych w poradach dla majsterkowiczów.

Dziękujemy za wyrozumiałość.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar