Wiosenny przegląd motocykla
Ponowne uruchomienie motocykla wiosenną porą nie wymaga wielkiego wysiłku, o ile jesienią został on wysłany na zimowy spoczynek ze zdemontowanym akumulatorem, wypełnionym po brzeg zbiornikiem paliwa oraz opróżnionymi gaźnikami.
- Lista kontrolna na początek sezonu – tak wiec idzie
- 01 – Czyszczenie motocykla
- 02 – Reanimacja przy ładowarce
- 03 – Kontrolka kontrolna
- 04 – Zmierzyć głębokość bieżnika
- 05 – Wymiana płynu hamulcowego
- 06 – Sprawdzenie pierścieni uszczelniających olejowych widełek
- 07 – Sprawdzenie świec zapłonowych
- 08 – Usuwanie zimowych zanieczyszczeń
- 09 – Usunięcie rdzy
- 10 – Wymiana oleju
- 11 – Czysty łańcuch napędowy
- 12 – Sprawdzenie napięcia pasów
- 13 – Kontrola poziomu oleju kardanowego
- 14 – Dokręcić układ wydechowy
- 15 – Sprawdzić przedni widelec i tylny amortyzator
- 16 – Sprawdzenie przepustnicy i wolnego luzu na przewodzie sprzęgła
- 17 – Śruby kontrolne
- 18 – Czy w zbiorniku płynu chłodniczego jest wystarczająca ilość płynu?
- 19 – Sprawdzenie ewentualnych przecieków
- 20 – Smarowanie zamków bębenkowych sprayem blokującym
- 21 – Regulacja ciśnienia w oponach
- 22 – Czyszczenie żywicy z dysz gaźnikowych
- 23 – Jazda próbna
- Nasza rekomendacja
Wiosenny przegląd
Udało Ci się minionej jesieni zainwestować trochę czasu w swój motocykl i wysłać go na zimowy spoczynek ze zdemontowanym akumulatorem, wypełnionym po brzeg zbiornikiem paliwa i opróżnionymi gaźnikami? Jeśli tak, to na wiosnę nie musisz wkładać zbyt wiele wysiłku w przywrócenie swojemu „dziecku” ładnego wyglądu ani w jego ponowne uruchomienie.
Lista kontrolna na początek sezonu – tak wiec idzie
01 – Czyszczenie motocykla
Jeśli na czas przerwy zimowej wydech i blok silnika zostały zakonserwowane olejem do mechanizmów precyzyjnych, teraz trzeba go dokładnie zetrzeć, a w razie potrzeby trzeba też usunąć naoliwione szmatki z tłumików. Jeżeli motocykl został zabezpieczony środkami konserwującymi, bardzo ważne jest dokładne wyczyszczenie tarcz hamulcowych za pomocą środka do czyszczeni hamulców. Smar musi zostać również całkowicie usunięty z podnóżków i dźwigni ręcznych.
02 – Reanimacja przy ładowarce
Teraz można odłączyć od ładowarki zimujący w piwnicy (miejmy nadzieję) akumulator. Po montażu akumulatora trzeba najpierw przymocować kabel dodatni, a dopiero potem kabel ujemny. Następnie trzeba nasmarować bieguny odrobiną smaru do biegunów. Podczas układania przewodu odpowietrzenia nie wolno go zginać (przewód nie jest potrzebny w akumulatorach bezobsługowych).
Jeżeli akumulator został „zapomniany” w pojeździe, niezbędny jest jego demontaż (najpierw trzeba odłączyć kabel ujemny) w celu regeneracji z ładowarką.
W standardowych akumulatorach kwasowych trzeba skontrolować poziom napełnienia i uzupełnić go wodą zdemineralizowaną, rzecz jasna w akumulatorach bezobsługowych nie jest to konieczne. Dodatkowe informacje na ten temat znajdziesz w naszej poradzie „zrób to sam” Akumulator.
Jeżeli akumulator nie akceptuje już dostatecznego ładowania, ponieważ w ciągu zimowych miesięcy doszło do jego głębokiego rozładowania i na skutek tego ogniwa są mniej lub bardziej silnie zasiarczone, to niestety trzeba rozejrzeć się za nowym akumulatorem...
03 – Kontrolka kontrolna
Klakson i oświetlenie muszą działać prawidłowo (światła mijania, drogowe, stop, tylne, oświetlenie tablicy rejestracyjnej, lampki wskaźników, kierunkowskazy).
04 – Zmierzyć głębokość bieżnika
Opony nie mogą być zbyt stare, kruche ani zużyte nierównomiernie/kanciasto. Bieżnik opon sprawdzasz za pomocą miernika głębokości bieżnika. Bezwzględna granicą zużycia to 1,6 mm. Ale aby zapewnić bezpieczną jazdę również w deszczu, po spadku głębokości bieżnika poniżej 2 mm trzeba zaplanować nową oponę.
Datę produkcji można sprawdzić bezpośrednio na oponie. Jeśli znajduje się tam np. liczba 4908, to opona została wyprodukowana w 49. tygodniu kalendarzowym 2008 roku
05 – Wymiana płynu hamulcowego
Co dwa lata trzeba wymieniać płyn hamulcowy, ponieważ z upływem czasu wchłania on wodę nawet w zamkniętym układzie i nie zapewnia już wtedy bezpiecznego punktu nacisku hamulca. Więcej informacji na temat płynów hamulcowych znajdziesz w naszej poradzie „zrób to sam” Wiedza podstawowa o płynie hamulcowym.
Klocki hamulcowe także muszą być na początku sezonu wyraźnie oddalone od swojej granicy zużycia. Dodatkowe informacje na ten temat znajdziesz w naszej poradzie „zrób to sam” Klocki hamulcowe.
06 – Sprawdzenie pierścieni uszczelniających olejowych widełek
Należy skontrolować uszczelniacze olejowe widelca pod kątem szczelności. A w razie wycieku oleju trzeba je wymienić. Jednocześnie przeprowadzana jest również wymiana oleju do amortyzatorów. Początek sezonu stanowi dobry moment na wykonanie tej czynności.
Poza tym obowiązują interwały wymiany podane przez producenta pojazdu (patrz porada „zrób to sam” Uszczelniacze widelca).
07 – Sprawdzenie świec zapłonowych
Świece zapłonowe należy wymieniać mniej więcej co 10 tys. km, papierowe filtry powietrza po ok. 10–18 tys. km (patrz zalecenia konserwacyjne producenta pojazdu). Fajki zapłonowe również podlegają starzeniu i mogą wtedy stać się źródłem usterki – profilaktyczna wymiana fajek chroni przed awariami.
08 – Usuwanie zimowych zanieczyszczeń
Teraz musisz raz jeszcze sprawdzić, czy w ciągu zimowych miesięcy tu i ówdzie na motocyklu nie rozgościła się „zgnilizna”, którą teraz musisz starannie wytępić. Jeśli zapomniano o tym przed zimowym spoczynkiem, trzeba dokładnie nasmarować dźwignie i wszystkie przeguby.
09 – Usunięcie rdzy
Skupiska rdzy są usuwane za pomocą papieru ściernego lub drucianej szczotki, gruntowane farbą antykorozyjną i malowane w kolorze pojazdu, np. lakierem zaprawkowym lub lakierem w sprayu. Rdzę na elementach chromowanych można usunąć za pomocą pasty do polerowania chromu,natomiast „wykwity” na czystym aluminium preparatem AluMagic.
10 – Wymiana oleju
Jeżeli jesienią nie wymieniono oleju ani filtra oleju, teraz już naprawdę trzeba to zrobić (patrz s. 66, porada „zrób to sam” Wymiana oleju). I jak za każdym razem: sprawdź poziom oleju.
11 – Czysty łańcuch napędowy
Łańcuch napędowy trzeba wyczyścić, spryskać świeżym olejem oraz skontrolować pod kątem prawidłowego naprężenia. W razie potrzeby napiąć łańcuch zgodnie z zaleceniami producenta. Więcej na ten temat znajdziesz w poradzie „zrób to sam” Pielęgnacja łańcucha.
12 – Sprawdzenie napięcia pasów
W motocyklach z napędem pasowym musisz zwrócić uwagę na to, aby pas był czysty i nie nagromadziły się w nim piasek ani drobne kamyczki. Pas można wyczyścić miękką szczotką. Trzeba sprawdzić naprężenie pasa zgodnie z zaleceniami producenta, a w razie potrzeby odpowiednio wyregulować.
13 – Kontrola poziomu oleju kardanowego
W przypadku pojazdów z przegubem Cardana trzeba sprawdzić poziom oleju. W razie potrzeby trzeba go uzupełnić odpowiednim olejem do przegubów Cardana.
14 – Dokręcić układ wydechowy
Układ wydechowy oraz jego połączenia muszą być prawidłowo zamocowane i szczelne. Nieszczelności mogą stanowić przyczynę uszkodzeń katalizatora i tłumika.
15 – Sprawdzić przedni widelec i tylny amortyzator
Sprawdź, czy przedni widelec i tylny amortyzator uginają i odbijają się prawidłowo, jak również zapewniają amortyzację i nie bujają się. A przy okazji zerknij, czy gdzieś możesz zauważyć warstwę smaru, która wskazuje na nieszczelności.
16 – Sprawdzenie przepustnicy i wolnego luzu na przewodzie sprzęgła
Aby sprawdzić luz cięgien gazu i sprzęgła, musisz wolno obracać kierownicą do końca w lewo i w prawo. W każdym położeniu kierownicy w manetce gazu i dźwigni sprzęgła musi występować luz.
17 – Śruby kontrolne
Warto sprawdzić wszystkie śruby mocujące pod kątem prawidłowego zamocowania, a w razie potrzeby dokręcić z wymaganym momentem obrotowym. Więcej informacji na temat śrub znajdziesz w poradzie „zrób to sam” Wiedza podstawowa o śrubach.
18 – Czy w zbiorniku płynu chłodniczego jest wystarczająca ilość płynu?
W przypadku motocykli z chłodzeniem wodnym trzeba skontrolować poziom płynu w zbiorniku wyrównawczym. Sprawdź przy okazji, czy z węży lub chłodnicy nie wycieka płyn chłodniczy.
19 – Sprawdzenie ewentualnych przecieków
Żadne nieszczelności nie mogą również występować na zbiorniku paliwa, kraniku paliwa ani przewodach paliwowych, jak również gaźniku i układzie wtryskowym.
20 – Smarowanie zamków bębenkowych sprayem blokującym
Wszystkie urządzenia zamykające, takie jak wyłącznik zapłonu, korek wlewu paliwa z zamkiem, blokada kierownicy i zamek kanapy motocyklowej oraz ewentualny luźny zamek akcesoriów trzeba sprawdzić pod kątem prawidłowego działania. Zamki i blokady są smarowane i przywracane do działania za pomocą sprayu do wkładek.
21 – Regulacja ciśnienia w oponach
Teraz musisz jeszcze sprawdzić ciśnienie powietrza w oponach i wyrównać je wg zaleceń producenta.
22 – Czyszczenie żywicy z dysz gaźnikowych
eśli komory pływakowe nie zostały opróżnione przed nastaniem zimy, istnieje potencjalne niebezpieczeństwo mniej lub bardziej silnego zaklejenia żywicą dysz gaźnika. Do rozpuszczenia żywicy można zastosować środek do czyszczenia układu paliwowego (np. środek PROCYCLE do czyszczenia układu paliwowego), który dodaje się do paliwa. W trudniejszych przypadkach zostaje niestety tylko demontaż i dokładne czyszczenie gaźnika za pomocą środka do czyszczenia gaźników, jeżeli motocykl stale źle się uruchamia lub uparcie pracuje nierówno (patrz porada „zrób to sam” Gaźnik).
23 – Jazda próbna
Teraz możesz bezpiecznie rozpocząć nowy sezon motocyklowy. Jeśli motocykl nie odpala natychmiast, można spryskać sekcję ssącą sprayem PROCYCLE wspomagającym rozruch silnika (patrz porada „zrób to sam” Wspomaganie rozruchu). Dzięki temu otrzymuje się bardziej zapalną mieszankę.
I pamiętaj: po przerwie zimowej musisz najpierw przywyknąć do jazdy motocyklem pod kątem odruchów – dlatego na początku jedź trochę spokojniej, bardziej defensywnie, bezpieczeństwo jest najważniejsze!
W trakcie pierwszej przejażdżki nie żałuj swojemu silnikowi dłuższej fazy pracy z wyższą temperaturą (15–20 km), ponieważ po długim postoju w silniku wytworzyła się skroplona para wodna, która musi się najpierw ulotnić.
Nasza rekomendacja
Centrum Techniczne Luis
Jeśli masz pytanie techniczne dotyczące swojego motocykla, skontaktuj się z naszym Centrum Technicznym. Ma ono doświadczenie, odpowiednie źródła i zna mnóstwo adresów.
Pamiętaj!
Porady dla majsterkowiczów to ogólne praktyki, które mogą nie być odpowiednie dla wszystkich pojazdów lub poszczególnych elementów. Panujące u Ciebie warunki w niektórych przypadkach mogą być zgoła inne, dlatego nie możemy całkowicie zagwarantować adekwatności informacji podanych w poradach dla majsterkowiczów.
Dziękujemy za wyrozumiałość.